Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Kärcher breidt assortiment uit met nieuwe zitveegmachines

De batterij-aangedreven KM 85/50 R is het nieuwe instapmodel van Kärcher in het assortiment zitveegmachines en is geschikt voor in- en outdoor gebruik. De oppervlakteprestatie per uur van het toestel zou zo’n 30% hoger liggen dan bij een handgeleide veegmachine met dezelfde werkbreedte.

Lage capaciteitsprijs leidt niet tot daling van recordprijsindex

In de vierendertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon opnieuw de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. Deze recentste editie van de TMM onthult dat de minuscule capaciteitsstijging niet resulteert in een daling van de hoge recordprijsindex.

CTG neemt Soft Company over

CTG, een Amerikaanse leverancier van IT-oplossingen en -diensten, heeft Soft Company uit Parijs overgenomen en breidt daarmee zijn Europese aanwezigheid uit naar Frankrijk. Soft Company is een advies- en engineeringbedrijf met complementaire expertise in bedrijfs- en informatiesystemen.

Infosessie 14 juni - 2018: het jaar van de digitale transformatie

(advertorial) In alle industriesectoren staat het op de agenda, al dan niet met een echt concreet uitgewerkt plan, maar 2018 wordt de definitieve doorbraak van de digitale transformatie. De winnaars van morgen zijn diegenen die vandaag de digitale roadmap uitwerken!

Quick Cargo Service breidt luchtvracht consolidatieroutes en capaciteit uit

Met de komst van de nieuwe vluchtschema’s in het voorjaar van 2018 zal lucht- en zeevrachtexpediteur Quick Cargo Service zijn consolidatieroutes voor luchtvracht uitbreiden naar Noord- en Zuid-Amerika. Volgende routes zullen worden toegevoegd: Chicago, Atlanta, Sao Paulo, Mexico, Lima en Bogota.

Panasonic kondigt nieuwe versie aan van Toughbook CF-20 notebook met afneembare tablet

Sinds zijn introductie in 2015 is de Toughbook CF-20 nog steeds de enige 10,1-inch volledig robuuste notebook met afneembare tablet. Dankzij de zevende generatie IntelR CoreTM vProTM-processortechnologie levert de verbeterde Panasonic Toughbook CF-20 nu nog betere prestaties bij een lager energieverbruik.

Online shoppers kijken vaker naar buitenlandse retailers

Zeven van de tien Europese online shoppers koopt artikelen bij retailers over de grens. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de betere prijzen en de beschikbaarheid van een specifiek merk of product. Dat blijkt uit ‘Europe Pulse of the Online Shopper’, het jaarlijkse onderzoek van UPS.

Corneel Geerts Transportgroup wil TransMission in België overnemen

Corneel Geerts Transportgroup is onderhandelingen met TransMission Nederland gestart om de activiteiten van TransMission in België over te nemen. TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in Nederland en België.

Schoeller Allibert pakt uit met nieuwe vouwbox voor automobielonderdelen

Met de Magnum Optimum 595 heeft Schoeller Allibert speciaal voor de automotive supply chain een nieuwe grote opvouwbare box ontwikkeld. Met de nieuwe box wil Schoeller Allibert klanten binnen de sector minder gewicht en een groter bruikbaar volume bieden.

Belgische IT-beslissers hebben veel vertrouwen in komend fiscaal jaar

Uit onderzoek van cloud- en netwerkaanbieder Interoute bij meer dan 800 IT-beslissers in acht Europese landen blijkt dat Belgische IT-professionals het meest optimistisch zijn wat de nabije toekomst betreft. Maar liefst 80% van de Belgische respondenten richt zich op het stimuleren van groeimarges, gevolgd door Zwitserland (67%), Frankrijk (65%) en Nederland (65%).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.