Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Udea schakelt Vanderlande in voor mechanisatie nieuw distributiecentrum

Het Nederlandse Udea, de biologische groothandel achter onder andere de Ekoplaza supermarkten, heeft zijn buurman Vanderlande geselecteerd voor de mechanisatie van zijn nieuwe distributiecentrum in Veghel. Momenteel beschikt Udea nog over twee distributiecentra omdat de vers- en droogwaren apart zijn ondergebracht, maar in 2019 wordt dat allemaal gecentreerd op één nieuwe locatie op het Foodpark in Veghel.

Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

D2E versterkt de structuur van Move Intermodal

Move Intermodal werd in 2011 verzelfstandigd door Luc Driessen (CEO) na een Management Buy Out uit Ewals Cargo Care. Het bedrijf is specialist in het intermodaal transport waarbij het lange traject wordt afgelegd per trein of boot en enkel voor- en natransport over de weg verloopt.

Intersnack investeert miljoenen euro’s in cloudtransformatieproject

De producent van hartige snacks en eigenaar van 20 merken (Chio, POM-BÄR en huismerken voor chips, noten, tortilla’s…) gaat met Infor een digitaal transformatietraject in van 10 jaar. Intersnack zal gebruik maken van de Infor Cloudsuite Food & Beverage en nog 18 andere Inforoplossingen.

BDO België neemt Ideas at Work over

Advieskantoor BDO neemt de aandelen van het management consultancy bedrijf Ideas at Work over. Deze laatste telt 40 business consultants gespecialiseerd in de begeleiding van veranderingstrajecten bij in hoofdzaak grote bedrijven. Na de recente overnames van Crossroad en de start-up Eurides is Ideas at Work het derde bedrijf in drie maanden tijd dat BDO België aan boord hijst.

Duncan Moser wordt nieuwe CEO Production Companies van Pooling Partners

Pooling Partners heeft Duncan Moser (45) benoemd tot CEO van de productiebedrijven van Pooling Partners in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Moser startte 20 jaar geleden zijn carrière bij Heineken. Hij was er o.m. verantwoordelijk voor operationele verbeteractiviteiten in de regio Azië/Oceanië en werkte als Brouwerij Directeur in Suriname.

Globis wordt ‘launching customer’ van iSHARE

Globis, de ERP/WMS/TMS-speler voor logistieke dienstverleners, voert als enige Belgische partner binnen het kernteam de vernieuwende Nederlandse iSHARE-afspraken door in zijn software. iSHARE is een afsprakenstelsel dat bedrijven in de supply chain moet toelaten via uniforme afspraken voor identificatie, authenticatie en autorisatie drempelloos en gecontroleerd data uit te wisselen.

Panasonic Toughbook introduceert partnerprogramma voor rugged handhelds

Panasonic Toughbook heeft zestig resellers, die gespecialiseerd zijn in rugged handhelds uit de belangrijkste Europese markten aangetrokken voor zijn nieuwe Edge channel programme. Na een groei van 176% ten opzichte van vorig jaar zal dit gespecialiseerde distributiekanaal bijdragen aan de verdere groei van Panasonic op de Europese markt voor rugged handhelds.

Knapp bouwt nieuw innovatiecentrum en breidt productiefaciliteit uit

Knapp zal in Graz een nieuw kantoorgebouw bouwen met een innovatiecentrum en een grote demoruimte teneinde zijn klanten optimaal te kunnen ontvangen. De productiefaciliteiten worden met 10.000 m² uitgebreid. De plannen, die nu worden gerealiseerd, passen in de groei van het bedrijf.

Averys neemt Storax over

Averys sluit een overeenkomst met Ramada Aços SA voor de overname van 100% van de aandelen van Storax. Averys, met hoofdzetel in Parijs, levert industriële stockage-oplossingen met diverse merken zoals Stow, Feralco, Standard, SLP, Duwic en Acial.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.