Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Nieuwe locatie voor DB Schenker Zeevracht in Rotterdam

De zeevrachtafdeling van Schenker Logistics Nederland verhuist per 14 mei van de huidige locatie Rotterdam Botlek naar een nieuw kantoor aan de Scheepsbouwweg 65 in Rotterdam Heijplaat. De volgende jaren komen ook andere Benelux-vestigingen van Schenker in aanmerking voor verbeteringen en modernisering.

Toyota presenteert de nieuwe Traigo 80 elektrische heftruck voor zware toepassingen

Met het nieuwe gamma zware 80-volt trucks wil Toyota Material Handling een volwaardig alternatief bieden voor trucks met een contragewicht en een verbrandingsmotor. Het Traigo 80 gamma vervangt de huidige Traigo HT serie en bestaat uit modellen van 6, 7 en 8 ton, waarvan het laatste nu ook verkrijgbaar is met het lastzwaartepunt op 900 mm.

Panasonic lanceert fully-rugged tablet met geïntegreerde Intel RealSense 3D-camera

De Panasonic Toughpad FZ-M1-tablet met geïntegreerde Intel RealSense 3D-camera is ontworpen om onderweg 3D-metingen uit te voeren en te verwerken. Het toestel kan in uiteenlopende sectorspecifieke toepassingen worden ingezet, waaronder optimalisering van magazijnruimtes, onderhoud van bedrijfs- en fabrieksgebouwen en eigendommen en wondcontrole in de gezondheidszorg.

TGW Robotics implementeert een intralogistiek robotsysteem op slechts 150m2 bij Bosch en Siemens.

Sinds de oprichting van de joint venture in 1967, door Robert Bosch GmbH en Siemens AG, groeide BSH Hausgeräte GmbH uit van een Duitse exporteur tot de twee-na-grootste  producent van huishoudapparatuur wereldwijd . Op de BSH-site in Dillingen, Duitsland, implementeerde de onderneming een nieuw intralogistiek robotsysteem van TGW Robotics, dat slechts 150 vierkante meter inneemt.

Kilometerheffing zorgde voor 3,2% meer ontvangsten in 2017

De kilometerheffing voor vrachtwagens in België heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht. In totaal reden de vrachtwagens van meer dan 3,5 ton 6,13 miljard kilometer op betalende tolwegen. Het maandelijks gemiddelde aantal verreden kilometers steeg in 2017 met 3,41%, terwijl de maandelijks geïnde tolgelden met 3,17% toenamen.

Active Nutrition International brengt producten online met Descartes pixi* WMS

Active Nutrition International uit München heeft in Duitsland en Oostenrijk twee nieuwe webshops gelanceerd. Om de orderafhandeling voor zijn sportvoedingsmerken PowerBar en Dymatize te ondersteunen, maakt de onderneming gebruik van de Descartes pixi* Warehouse Management Solution.

CMA CGM koopt zich voor een kwart in Ceva Logistics in

De Franse rederij heeft een akkoord bereikt om een aandeel te verwerven van bijna 25 procent in logistiek dienstverlener Ceva Logistics, dat onlangs aankondigde naar de Zwitserse beurs te trekken.

Beumer Group lanceert BG Sorter

De nieuwste ontwikkeling van Beumer Group omvat zowel cross-belt sorteersystemen (BG Sorter CB) als tilt tray sorteersystemen (BG Sorter ET). De BG Sorter CB kan uiteenlopende items sorteren, zoals pakketten of goederen in zakken. Het ‘full cross belt design’ garandeert de maximale breedte van de band, waardoor klanten meer bruikbare bandoppervlakte ter beschikking hebben met dezelfde omvang van sorter.

Zwitsers bouwen aan ondergronds transportsysteem

In hun zoektocht naar een oplossing om de steeds groeiende verkeersstromen en de navenante kosten te vermijden, hebben enkele Zwitserse bedrijven samen het project Cargo Sous Terrain (CST) in het leven geroepen.

Nieuwe managing director voor Yusen Logistics Benelux

Per 25 juni 2018 treedt Bruno Jacques (44) bij Yusen Logistics in dienst als managing director voor de Benelux en de Nordics. Voor zijn indiensttreding bij Yusen Logistics bekleedde Bruno Jacques bijna negen jaar de functie van managing director België en Luxemburg bij Panalpina.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.