Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

WDP verwerft bijkomende site in Asse

De nieuwe WDP-site in Asse beslaat circa 52.000m², bestaande uit zowel braakliggende percelen als bebouwde oppervlakte, en was voordien eigendom van De Persgroep Publishing. WDP wil de site op termijn gedeeltelijk herontwikkelen om zo, in combinatie met de eerder verworven eigendommen in de industriezone Broekooi, zijn logistiek park in Asse-Zellik verder uit te breiden.

Eerste Skyfall systeem in de drankenindustrie

(advertorial) Flexibele buffer tussen vouwdozenontstapelaar en dozenopzetter De Zwitserse Ferag AG en WRH Global Belgium blijven de zelfontwikkelde Skyfall technologie verder uitbouwen. Een variant van het innovatieve vloervrije transportsysteem is met speciale klemmen uitgerust om vouwdozen automatisch aan te voeren naar de dozenopzetter.

UPS breidt UPS My Choice wereldwijd uit

UPS breidt zijn dienst ‘UPS My Choice’ uit met 96 bijkomende landen en gebieden in de regio Azië/Stille Oceaan, Latijns-Amerika, het Indische subcontinent, het Midden-Oosten en Afrika, en een uitbreiding in Europa. Het totaal komt daardoor op 112.

DSV opent nieuw magazijn voor healthcare logistiek in Gent

Gezien zijn aanhoudende groei in healthcare logistiek heeft DSV Global Transport and Logistics zijn logistiek centrum aan de Eddastraat in Gent-zeehaven uitgebreid. De site, met nu in totaal 36.000m² magazijnoppervlakte, is volledig uitgerust voor de opslag en distributie van ‘medical devices’ en farmaceutische producten.

Duurzaamheid en lagere eigendomskosten zijn drijfveren voor elektrische bedrijfswagens

Milieutechnische voordelen en de lagere eigendomskosten overtuigen steeds meer beheerders van bedrijfsvloten om over te stappen op elektrische voertuigen, zo blijkt uit een studie van UPS en GreenBiz. In het rapport ‘Curve Ahead: The Future of Fleet Electrification’ noemen marktleiders de drijfveren en de hindernissen van overstappen naar elektrische voertuigen.

Autonome transportrobot voor pallets

Roboticabedrijf Robex levert met de GoPal 400 een autonome transportrobot voor het interne transport van pallets. De robot van het Deense Robotize is erg compact en neemt ongeveer evenveel ruimte in als een medewerker met een handpallettruck.

AirBridgeCargo vestigt Europese hub op Liege Airport

Liege Airport en de Groep Volga-Dnepr hebben een overeenkomst getekend waardoor de luchtvaartmaatschappij AirBridgeCargo een verbintenis met de luchthaven aangaat. Het gaat om een akkoord over tien jaar, waardoor AirBridgeCargo over 25.000m² aan loodsoppervlakte zal beschikken voor zijn verrichtingen.

Shippeo breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Shippeo, aanbieder van het gelijknamige supply chain visibility platform, breidt na Amsterdam zijn activiteiten nu ook uit naar het Verenigd Koninkrijk. Zo wil het bedrijf tegemoetkomen aan de snelgroeiende vraag van verladers naar voorspellende en real-time informatie over Europese wegleveringen.

Van Hessen implementeert Cloud BI en Analytics Services van Inergy

De Nederlandse onderneming Van Hessen is wereldwijd actief in het oogsten, verwerken en distribueren van natuurdarmen, vleesproducten en farmaceutische producten. Voor zijn activiteiten op het vlak van business intelligence (BI) en analytics heeft het bedrijf een samenwerkingsakkoord getekend met Inergy.

Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.