Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

DB Schenker pleit voor strengere doelstellingen CO2- reductie

Na toetreding tot het wereldwijde klimaatinitiatief EV 100, besloot DB Schenker onlangs zijn eigen vloot van distributievoertuigen geleidelijk over te schakelen naar elektromobiliteit. Het doel is alle voertuigen tot 3,5 ton te voorzien van elektrische aandrijving of brandstofcellen tegen uiterlijk 2030.

Tractie-accu maakt e-mobiliteit toegankelijker

De Zwitserse fabrikant van accusystemen Ecovolta heeft een gestandaardiseerde Li-Ion tractie-accu ontwikkeld waarmee elektrische auto’s voordeliger en sneller in serieproductie kunnen worden gemaakt. Met de accu zouden fabrikanten ook bestaande of kleinere autoseries snel naar elektromobiliteit kunnen ombouwen en kunnen binnen enkele weken prototypes worden gemaakt.

Zet Deutsche Bahn weldra Schenker in de etalage?

Deutsche Bahn, de Duitse nationale spoorwegmaatschappij en tevens eigenaar van logistiek dienstverlener DB Schenker, zou op zoek zijn naar aanzienlijke financiële middelen om het probleem van verouderde stations en steeds meer laattijdige treinen aan te pakken.

Transporteurs uit Benelux koplopers in digitalisering

Ondanks de huidige problemen op transportgebied zijn vervoerders optimistisch over de toekomst, dat blijkt uit een enquête bij meer dan 1000 Europese wegvervoerders door Transporeon. Daarin polste Transporeon Group bij zijn vervoerders naar hun idee over de ontwikkelingen op de transportmarkt en hoe ze de toekomst zien evolueren.

Transuniverse neemt GC Trans over

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem heeft alle activiteiten van GC Trans uit Herentals overgenomen. GC Trans is gespecialiseerd in groepagezendingen naar Ierland, naast een aantal klassieke bestemmingen in het zuiden van Europa. Zaakvoerder Denis Glorie (foto) blijft aan boord en stapt over naar Transuniverse.

TomTom Telematics blijft klassement aanvoeren

TomTom Telematics, aanbieder van Webfleet, is door marktanalysebedrijf Berg Insight voor het vierde opeenvolgende jaar erkend als de grootste leverancier van fleet management oplossingen in Europa. De 13e editie van het Berg Insight rapport ‘Fleet Management in Europe’ geeft verder aan dat de totale marktpenetratie van actieve fleet managementsystemen de komende vijf jaar naar schatting zal verdubbelen, van 15% in 2017 naar 28,8% in 2022.

Eerste onbemand vaartuig op de IJzer

De Vlaamse Waterweg nv, POM West-Vlaanderen en KU Leuven starten binnen het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ met proefvaarten van een autonoom varend schaalmodel op de IJzer. Het gebruik van autonome vaartuigen biedt volgens de projectpartners immers heel wat nieuwe toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: vermindering van de operationele kosten, optimalisering van het onderhoud, een daling van het aantal ongevallen, vermindering van brandstofkosten, enz.

Blockchain maakt opgang in Europa

Volgens IBM speelt België een voortrekkersrol in de adoptie van blockchain. De vraag naar blockchain-experts in ons land stijgt sterk en we beschikken over heel wat experts/thought leaders rond deze technologie. IBM stelt vast dat blockchainprojecten in Europa steeds meer momentum krijgen.

App maakt WMS-informatie altijd en overal toegankelijk

WMS-aanbieder Consafe Logistics zorgt er met een nieuwe app voor dat WMS-informatie altijd en overal toegankelijk wordt. De Astro WMS Mobile Companion app geeft realtime inzicht en stuurt pushberichten met belangrijke informatie. Op die manier worden verantwoordelijke managers en medewerkers automatisch geïnformeerd, zodat ze sneller op elke situatie kunnen inspelen.

DP World investeert bijna 200 miljoen euro in Antwerpen

Containeroverslagbedrijf DP World Antwerp gaat 197 miljoen euro investeren in de uitbreiding van zijn Antwerp Gateway terminal aan het Deurganckdok op Linkeroever. Om aan de verwachte groei te kunnen voldoen, moet de capaciteit van de bestaande containerterminal met ruim een derde toenemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.