Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Interroll introduceert nieuw DC platform

Met zijn nieuwe DC (direct current) platform wil de material handling aanbieder onder meer inspelen op de nieuwe eisen die de opmars van Industrie 4.0 met zich meebrengt. De sleutelcomponent van het nieuwe platform is de RollerDrive EC500.

Whitepaper: 10 HighLights SMART LOGISTICS event

‘The Future of Logistics Starts Today’; het thema van het eerste SMART LOGISTICS event. Met 100 Logistiek, ICT en Supply Chain Managers is een blik op de logistieke toekomst geworpen. Wat staat ons in 2025 te wachten en hoe kunnen we daar vanaf vandaag op inspelen.

Prologis bouwt dc van 11.000m² op Schiphol

Dienstverlener in logistiek vastgoed Prologis heeft de eerste paal in de grond geslagen voor een nieuw distributiecentrum (DC2B) op Prologis Fokker Logistics Park in Oude Meer (NL). Prologis Fokker Logistics Park is met een oppervlakte van circa 170.000m² aan distributieruimte het grootste luchthavengerelateerde logistieke park in Europa in particulier eigendom.

Meer aanwervingen in Transport en Logistiek in 2019

Uit de recentste ManpowerGroup Barometer blijkt dat de werkgevers in alle tien de bevraagde sectoren van plan zijn in de eerste drie maanden van 2019 nieuwe jobs te creëren. Ook de aanwervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek zou in het eerste kwartaal van 2019 versnellen.

Infor neemt Alfa-Beta Solutions over

Adviesbureau Alfa-Beta Solutions is een Gold Infor Channel Partner, gespecialiseerd in Infor M3 en BI. Alfa-Beta concentreert zich op de food & beverage-markt in de Benelux en Duitsland en focust met name op de microverticals zuivel, agrofood en klant-en-klare-levensmiddelen.

NaviTrans voortaan beschikbaar op MS Dynamics 365 Business Central

Begin oktober 2018 lanceerde Microsoft Dynamics 365 Business Central, de opvolger van Dynamics NAV en Navision. Business Central richt zich tot bedrijven die op zoek zijn naar een alles-in-één ERP-oplossing die eenvoudig aan te passen is. Twee maanden na die Microsoft-release, wordt nu ook NaviTrans – een out-of-the box softwareoplossing voor de logistieke sector – op dat nieuwe platform uitgebracht.

Hardis Group stelt voice picking-systeem Reflex Voice voor

Adviesbureau en softwareontwikkelaar Hardis Group lanceert Reflex Voice, een multimodale oplossing voor het gebruik van spraakherkenning en -synthese bij het picken van orders. De nieuwe module moet het volledige orderpickproces sturen en is standaard geïntegreerd in Reflex WMS.

Nieuwe country manager Benelux bij Generix Group

Koenraad Verduyn werd recent aangesteld als country manager voor Generix Group Benelux. Koenraad Verduyn heeft ruim vijftien jaar ervaring in het opzetten en uitbouwen van internationale sales teams binnen de transport- en softwarewereld en deed o.a.

Cadeau Maestro pakt kerstcadeaus automatisch in

Cadeau Maestro is een Franse leverancier van originele geschenkartikelen, actief in de zogenaamde ‘phygital’ markt, waarbij het de waarden van een fysieke winkel combineert met de troeven van e-commerce. Met de eindejaarsperiode volop in zicht, is de onderneming voor het eerst gaan automatiseren.

Het doek valt over CeBIT Hannover

Beursorganisator Deutsche Messe heeft aangekondigd dat het zijn event portfolio herstructureert. Als gevolg daarvan zal de technologiebeurs Cebit in Hannover niet langer doorgaan. Wel zullen de Cebit-thema’s die met productie, energie en logistiek verband houden, voortaan worden geïntegreerd in de jaarlijkse industriebeurs Hannover Messe, waarvan Cebit een spin-off was.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.