Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Wereldwijde one-stop-shop voor heftrucks, hoogwerkers en verreikers

Jungheinrich, aanbieder van intralogistieke oplossingen, gaat op het vlak van materieelverhuur internationaal samenwerken met Riwal. De Riwal Holding Group, met hoofdkantoor in Nederland, is internationaal gespecialiseerd in de verhuur en verkoop van hoogwerkers en verreikers.

Robotpakken in de logistiek nog niet voor morgen

Exoskeletons of robotpakken geven het menselijk lichaam meer kracht en uithoudingsvermogen. Vandaag worden exoskeletons succesvol ingezet voor revalidatie in de gezondheidssector en vinden ze hun eerste toepassingen in de industrie. De vraag is of de technologie ook bij logistieke operaties, zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen, voor ondersteuning kan zorgen.

Weerts Supply Chain bouwt op Liège Trilogiport

Weerts Supply Chain (WSC), het Luikse familiebedrijf actief in transport en logistiek, en de Autonome Haven van Luik hebben een concessieovereenkomst getekend voor 21 hectare land op het multimodale logistieke platform Liège Trilogiport, langs het Albertkanaal in Hermalle-sous-Argenteau - Oupeye.

Meer nauwkeurige winkelvoorraad en snellere picking dankzij native IoT-support

Manhattan Associates introduceert voor het eerst een Store Inventory- and Fulfilment-oplossing (SIF) voor omnichannel fulfilment in de retail, gebaseerd op IoT. De SIF-oplossing van de softwareleverancier beschikt nu over native RFID-ondersteuning, wat de nauwkeurigheid van de winkelvoorraad en de snelheid van de afhandeling van de winkelorders aanzienlijk moet verbeteren.

Ford creëert robot in combinatie met zelfrijdende auto voor autonome thuisleveringen

Autoconstructeur Ford bouwt samen met Agility Robotics aan een oplossing voor de autonome levering van pakketten aan huis. Daarbij zullen zelfrijdende auto’s worden uitgerust met een robot die zelfstandig uit de auto kan stappen en het pakket tot aan de deur van de bestemmeling brengt.

Nachtbehandeling van containers op gemengde gevoelens onthaald

Positief nieuws voor de Belgische transportwereld, want na jarenlange vraag van de transportfederaties en maandenlang onderhandelen gaat containerbehandelaar PSA Antwerp op 3 juni van start met een proefproject van zes maanden voor de nachtbehandeling van trucks op zijn containerterminals (Europa Terminal en Noordzee Terminal).

UPS gaat voor hernieuwbare energie

De Amerikaanse koerierdienst heeft een samenwerking opgezet met Clean Energy Fuels Corp om in de komende zeven jaar 170 miljoen gallon (zowat 643,5 miljoen liter) aan hernieuwbaar aardgas (RNG) aan te kopen. Hernieuwbaar aardgas speelt een belangrijke rol in de strategie die UPS uitwerkte om zijn alternatieve brandstofverbruik op te trekken tot 40% van de totale grondbrandstof tegen 2025.

Manhattan Associates stimuleert robotisering in DC’s

Het ‘Manhattan Automation Network’ is een nieuw programma van Manhattan Associates, in samenwerking met enkele leveranciers van oplossingen voor magazijnautomatisering, om de ontwikkeling en implementatie van automatisering en robotica in distributiecentra te versnellen.

Weerts Supply Chain breidt uit naar Limburg

Weerts Supply Chain (WSC), de logistieke poot van het Waalse familiebedrijf Weerts Group, breidt na thuisbasis Luik en Vorst (Audi), nu ook uit naar Vlaanderen. In het kader van zijn uitbreidingsstrategie investeert WSC in een eerste fase in twee nieuwe projecten in Limburg.

Crown stelt nieuwe compacte dubbele stapelaar voor

Met de DS 3040 introduceert Crown een nieuwe heftruck die de prestaties van een stapelaar combineert met de flexibiliteit van een pallettruck. Met een hefvermogen van maximaal twee ton en hefhoogten tot 2300 millimeter is de nieuwe meeloopstapelaar in de eerste plaats ontworpen voor gebruik in krappe winkel- of magazijnomgevingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.