Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Europese bedrijven stellen veiligheid van nieuwe technologie in vraag

Uit het recente onderzoeksrapport van Thales, ‘Thales Data Threat Rapport 2019 - Europa-editie’, blijkt dat meer dan 84% van de Europese organisaties gebruikmaakt van digitale transformatietechnologieën zoals cloud, big data, mobiele betalingen, sociale media, containers, blockchain en Internet of Things (IoT), of is van plan om dat te gaan doen.

Ridder Data Systems en Smart Production Solutions integreren software voor de werkvloer

Met hun nieuwe partnership willen beide bedrijven inspelen op een toekomst waarin steeds meer ‘expert’ applicaties ontstaan: specifieke applicaties die als geïntegreerd onderdeel van een totaaloplossing bepaalde bedrijfsprocessen van begin tot eind ondersteunen.

Scania bouwt zelfrijdend conceptvoertuig voor stadsvervoer

NXT, het nieuwe zelfrijdende stadsconceptvoertuig met accu van Scania, is dermate modulair ontworpen dat het flexibel van functie kan overschakelen en op die manier uiteenlopende opdrachten in de stad kan vervullen.

Schoeller Allibert zet nieuwe generatie ‘big boxes’ op de wereld

Met de nieuwe generatie Agriplus big boxes wil Schoeller Allibert tegemoetkomen aan de behoeften van de groente- en fruitmarkt, van op het veld tot in de winkel. In vergelijking met eerdere modellen is de Agriplus lichter en sterker en is de bovenrand opnieuw ontworpen voor extra stevigheid.

Nieuw hoofdkantoor voor Logflow op R&D campus

Om ruimte te creëren voor het groeiende Logflowteam investeert het logistieke consultancybureau 5,5 miljoen euro in 2500m² nieuwe kantoorruimte in Oostkamp, op een boogscheut van het huidige hoofdkantoor in Loppem. Het nieuwe gebouw zal uit vijf verdiepingen bestaan en moet op termijn ruimte bieden aan130 tot 150 medewerkers.

Asstra zet predictive visibility platform van Shippeo in

Asstra, ruim twintig jaar internationaal actief in transport en logistiek, gaat een strategische samenwerking met Shippeo aan voor supply chain visibility. Daarmee wil Asstra zijn klanten realtime en met accurate voorspellingen end-to-end inzicht bieden in al hun transportactiviteiten.

Booming business bij Witron en Interroll

Er waait al een tijdje een gunstige wind door de wereld van warehouse-automatisering. Getuige daarvan nieuwe aankondigingen deze week van zowel Witron als Interroll. Zo ontving Interroll een vervolgorder van een Zuid-Koreaans e-commercebedrijf dat in 2017 en 2018 al een beroep deed op de aanbieder van material handling oplossingen.

KU Leuven opent Labo Logistieke Technologie op Technologiecampus Gent

Eind vorige week huldigde KU Leuven op Technologiecampus Gent een nieuw lab voor logistieke technologie in. Het doel is bestaande logistieke processen te verbeteren en nieuwe technologieën te ontwikkelen.

WDP en VIB Vermögen breiden samen uit in Duitsland

Vastgoedspecialisten WDP en VIB Vermögen hebben een intentieovereenkomst getekend om samen hun respectieve logistieke vastgoedportefeuille in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg uit te breiden. Door die samenwerking willen beide partners hun klanten een bredere geografische spreiding aanbieden.

Werkgevers in Transport- en Logistiek willen trager aanwerven

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zullen bedrijven in de sector Transport en Logistiek in aanloop naar het volgende trimester slechts beperkt aanwerven. Amper 3% van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector voorziet namelijk hun personeelsbestand tegen eind september 2019 uit te breiden, terwijl 96% geen enkele verandering in hun personeelsbestand verwacht.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.