Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Bakker Belgium kiest Boom Logistics Center voor zijn distributie

Bakker Belgium, onderdeel van Greenyard, heeft Goodmans Boom Logistics Centre geselecteerd als logistieke uitvalsbasis voor de distributie van groenten en fruit voor Delhaize in België. Concreet sloten Bakker Belgium en Goodman een akkoord af voor de verhuur van 22.881m² magazijnruimte.

Vlaams consortium ontwikkelt unieke dronetechnologie voor hulpdiensten

Een aantal Vlaamse technologiebedrijven hebben tijdens een realistische rampoefening drones gedemonstreerd om hulpdiensten te ondersteunen. Het project 3DSafeguard-VL, dat de ontwikkeling van die technologie voor ogen had, wordt aanzien als het belangrijkste dronetechnologieproject van Vlaanderen en kan vanaf nu op brede schaal worden ingezet bij politie- en brandweerdiensten.

Medi-Market Group optimaliseert magazijnactiviteiten met Manhattan Associates

De Belgische parafarmacie Medi-Market Group zal Manhattan Active SCALE implementeren om de snelle groei in België en de nabijgelegen landen te ondersteunen. De cloudgebaseerde oplossing moet Medi-Market in staat stellen om de productiviteit van het distributiecentrum te verbeteren en de arbeidskosten te verlagen.

Volvo kiest terug voor Lineas met nieuwe spoorverbinding richting China

De eerste officiële trein met Volvo’s uit China kwam eind vorige week aan in North Sea Port in Gent en vertrekt straks terug naar de Chinese havenstad Xi’an. Met deze trafiek bevestigt Volvo nogmaals zijn keuze voor duurzaam spoortransport en versterkt het bedrijf tegelijk de samenwerking met Lineas.

DigiTrans biedt datagestuurde logistieke oplossing voor de transportsector

DigiTrans is de meest recente spin-off van de Universiteit Antwerpen en imec. Het bedrijf laat transporteurs en logistieke operatoren toe om optimaal te profiteren van alle gegevens waarover ze beschikken in hun eigen werkomgeving, in het formaat dat ze nodig hebben en op het meest geschike moment.

Barry Callebaut krijgt nieuw Global Distribution Centre in Lokeren

‘s Werelds grootste fabrikant van cacao- en chocoladeproducenten kiest voor een nieuw Global Distribution Centre (GDC) in Lokeren, dat vastgoedbedrijf WDP zal ontwikkelen. De logistieke hub is goed voor een oppervlakte van meer dan 60.000m² en bestaat zowel uit een laagbouwmagazijn als een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn.

Wasserij Mireille automatiseert nieuwbouwmagazijn met Dematic AutoStore

Wasserijspecialist Mireille heeft aan Dematic gevraagd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwbouwmagazijn in Heusden-Zolder. Het bedrijf verkoopt een uitgebreid assortiment Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM) aan de kmo (o.a.

Medeoprichter Gerrit Timmer wordt Chief Science Officer bij Ortec

Gerrit Timmer zal zich als Chief Science Officer onder meer bezighouden met het verbeteren en het verder uitbouwen van het opleidingsinstituut van Ortec en het versterken van de banden met universiteiten. Daarnaast blijft hij directeur van Ortecs eigen Education Factory.

Vanessa Stark wordt nieuwe General Manager bij Chep Benelux

Yoni Van der Veken stopt als Country General Manager van de palletpoolspecialist Chep Benelux. Sinds 1 juli heeft Vanessa Stark de fakkel overgenomen. De afgelopen zeven jaar werkte ze vanuit Keulen voor CHEP Automotive. Eerst in Customer Service, vervolgens in Sales en nadien als Strategic Marketing Director voor EMEA.

DS Smith introduceert veelzijdige pallet voor vaten

De nieuwe spuitgegoten pallet van DS Smith is geschikt voor vaten met diverse groottes en formaten. De duurzame pallet moet de supply chain efficiëntie van meer bepaald brouwerijen verhogen. Het gaat volgens de fabrikant om de eerste herbruikbare pallet die alle soorten vaten aankan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.