Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Active Ants lijft MCS Fulfilment in

Active Ants, het e-fulfilment bedrijf uit Nieuwegein dat in 2018 nog een strategische investeerder vond in Bpost, is nu zelf op het overnamepad. Sinds 1 oktober heeft Active Ants het Brabantse bedrijf MCS Fulfilment onder zijn vleugels. MCS Fulfilment biedt fulfilment diensten aan kleine tot middelgrote webwinkels.

Alders Transport participeert in Haesaerts Intermodal

De transportgroep Alders uit het Limburgse Pelt neemt een participatie in Haesaerts Intermodal uit Zwijndrecht. Het familiebedrijf Haesaerts Intermodal is gespecialiseerd in het transport van hoogwaardige chemische vloeistoffen en gassen via de weg, de binnenvaart, zeevaart en het spoor.

Swisslog Nederland verhuist naar Zaltbommel

Nadat eerder dit jaar Swisslog N.V. in België zijn nieuwe kantoor in Edegem betrok, is nu ook Swisslog B.V. verhuisd. De Nederlandse divisie van de systeemintegrator is sinds 30 september niet langer in Culemborg, maar in Zaltbommel gevestigd.

Transport Lux werkt voortaan papierloos dankzij nieuw WMS

Logistiek dienstverlener Transport Lux uit Borgloon beschikt voor zijn warehousingactiviteiten over meerdere magazijnen in de buurt. Omdat het bestaande WMS geen mogelijkheden bood om dat administratief op te vangen, besloot Transport Lux over te stappen op een nieuwe warehouse management oplossing, met name 3PL Dynamics van Elevate-IT.

28 & 29/11/19: Masterclass Demand Planning & Forecasting

De toekomstige marktvraag voorspellen is een kritisch bedrijfsproces in de aansturing van de operatie om leverbetrouwbaarheid en marge te maximaliseren. Marktomstandigheden vormen vandaag voor veel bedrijven een uitdaging. Regelgevingsbelemmeringen, toegenomen concurrentie, margedruk, complexiteit van in- en uitfaseren van producten, overheidsinterventies en de nood aan een meer persoonlijke benadering van de klant zijn slechts enkele van de sleutelwoorden die deze uitdagende omstandigheden kenmerken.

7/11/19: Scenario Based Planning in S&OP High Tide

This seminar will focus on the core of Sales and Operations Planning. Different planning options and circumstances evolve into a series of scenarios or plans that need to be evaluated in order to sift out the best plan to implement. Each scenario should therefore capture the key elements of every manufacturing plan: the best trade-off between flow and capacity in order to reach the required customer service.

Biologische groothandel Udea gaat live met Astro WMS

De biologische groothandel Udea uit het Nederlandse Veghel heeft recent Astro WMS van Consafe Logistics geïmplementeerd. De WMS- en WCS-software wordt er gefaseerd ingevoerd voor de consolidatie van drie afzonderlijke magazijnen naar een nieuw gebouwd omnichannel distributiecentrum op het Foodpark in Veghel.

22/10/19: MCT: An Innovative Time-Based Metric for Improving your Operations and Supply Chain

In partnership with colleagues from several major corporations, Suri has developed the concept of Manufacturing Critical-path Time (MCT), a precise time-based metric for continuous improvement in operations and supply chains. This metric highlights improvement opportunities by clearly quantifying system-wide waste.

Packsize stelt nieuwe volautomatische verpakkingsmachine voor

Met de nieuwe X7 verpakkingsmachine streeft Packsize naar “Smart Packaging for a Healthy Planet”. De X7 is het tweede geautomatiseerde systeem in de X-serie, uitgerust met de On Demand Packaging-technologie van Packsize. Het systeem produceert volautomatisch verpakkingen op maat voor e-commerce-toepassingen.

17/10/19: Impact automatisering en robotisering op magazijnmedewerkers

Automatische magazijnen, robotisering, digitalisering, augmented reality, …, het klinkt heel wat warehouse managers als muziek in de oren. En ook al zijn er nog velen die sceptisch blijven en het maar duur speelgoed vinden, iedereen zal moeten toegeven dat er hoe dan ook al heel wat automatisering ons warehouse is binnengeslopen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.