Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Nederlandse transportsector lijdt onder milieuregels

Volgens een rapport van ABN Amro wordt de sector Transport en Logistiek bij onze noorderburen in 2020 dubbel geraakt. Enerzijds krijgt de sector in 2020 last van de afvlakkende groei van de Nederlandse economie. Anderzijds wordt de sector indirect geraakt door het stikstofbeleid.

12Return lanceert retourservice ‘ReturnDock’

Het in Nederland gevestigde 12Return heeft een retourservice gelanceerd onder de naam ReturnDock. Het betreft een wereldwijd platform en netwerk van lokale retourcentra dat merken ondersteunt die actief zijn in Direct-to-Customer commerce en naar klanten wereldwijd verzenden.

Liege Airport Cargo Handling Services boekt productiviteitswinst met Slot Booking applicatie

LACHS (Liege Airport Cargo Handling Services), een van de belangrijkste grondafhandelaren op Liege Airport, heeft met succes de Slot Booking for Air Cargo van Nallian geïmplementeerd. Het betreft een van de collaborative applicaties in de LGG Cargo Cloud.

Trolley erin en rijden maar?

Het hoe, wat en waarom van het implementeren van een routetrein (Whitepaper) Grote vloten vorkheftrucks zijn vandaag de dag nog steeds de meest voorkomende optie voor productielogistiek. De groeiende trend in het gebruik van routetreinen laat echter zien dat bedrijven de kracht en mogelijkheden hiervan steeds meer onderzoeken.

Yusen Logistics breidt Antwerpse farmasite uit

Yusen Logistics, gespecialiseerd in de wereldwijde logistiek van farmaceutische producten, gaat zijn vestiging in het Antwerpse havengebied uitbreiden met een semi-geautomatiseerd farmawarehouse. Het nieuwe duurzame warehouse zal grenzen aan het bestaande Antwerp Healthcare Center dat in 2018 op Yusens Antwerp Logistics Campus werd geopend.

Nieuwe managing director voor JLL Luxemburg

Sinds 1 januari vervult Angélique Sabron de functie van managing director bij JLL Luxemburg. Daarvoor was ze head of Markets bij de Luxemburgse tak van het vastgoedbedrijf. Angélique Sabron volgt Romain Muller op, die een nieuwe uitdaging aangaat.

2020: Optimact 2.0

(Advertorial)  2020 het jaar met nieuwe uitdagingen voor Optimact: nieuw kantoor, nieuwe branding en vele nieuwe functionaliteiten zodat Optimact zal uitgroeien tot een volledige Supply Chain Planning tool met Forecasting, Inventory Management, MPS, MRP, DDMRP, S&OP en Supply Chain Analytics.

Geautomatiseerde rijfuncties zorgen voor minder CO2-uitstoot

TomTom, Bosch en Daimler werken samen aan de ontwikkeling van Daimlers Predictive Powertrain Control (PPC). Het betreft een geavanceerd rijhulpsysteem (ADAS) ofwel een ‘slimme’ cruise control voor bedrijfsvoertuigen. Met behulp van de ADAS-kaart van TomTom en de virtuele horizon van Bosch kunnen rijfuncties van vrachtwagens worden geautomatiseerd op snelwegen en verbindingswegen tussen steden in Europa.

StreetScooter stelt emissievrij koel-vriesvoertuig voor

StreetScooter Nederland introduceert een nieuwe ready-to-go oplossing voor emissievrije koel- of vrieslevering in de stad. Daartoe ontwikkelde het bedrijf in samenwerking met Carrosseriefabriek Harderwijk de StreetScooter Work L met een koel-vriesopbouw.

Greenyard stoot Portugese divisie af

Greenyard heeft een akkoord getekend voor de desinvestering van Greenyard Logistics Portugal d.m.v. een management buyout. Het logistieke dochterbedrijf is sinds 2001 actief in Portugal voor het transport en de logistiek van voedingsmiddelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.