Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

9 op de 10 werkgevers in transport en logistiek vinden geen medewerkers

Zoals elk jaar heeft ManpowerGroup een top 10 van de moeilijkst in te vullen banen opgesteld. Daaruit blijkt dat logistieke profielen (vrachtwagenchauffeurs, leveringen, bouwmachines, vorkheftrucks of openbaar vervoer) de vierde plaats innemen op Belgisch niveau, de tweede plaats in Vlaanderen en de zevende plaats in Wallonië.

JLL verhuurt voor Heylen Warehouses aan Remy in Herentals

Remy is een fabrikant, remanufacturer en distributeur van startmotoren, alternatoren, remonderdelen en stuurdelen voor de automotive aftermarket sector. Samen met vastgoedadviseur JLL ging Remy vorig jaar op zoek naar een nieuwe, grotere vestiging voor zijn Europees distributiecentrum.

Verizon Connect voegt field service management toe aan Reveal

Met de introductie van Reveal Field wil Verizon Connect voortaan ook een toegankelijke oplossing voor field service management bieden. De geïntegreerde oplossing moet het voor planners eenvoudiger maken om werkopdrachten efficiënt te plannen en gedurende de dag, bijna in real-time, informatie te communiceren aan technici en klanten.

Interroll benadrukt toepassing voor retailsector via rebranding

Vanaf 1 maart 2020 zal Interroll zijn Center of Excellence (CoE) in Denemarken omdopen tot ‘Commercial Belt Drives & Conveyors’. Door de term ‘commercial’ te gebruiken, wil de fabrikant van material handling systemen benadrukken dat zijn oplossingen met name ook geschikt zijn voor toepassingen in supermarkten en retail, denken we daarbij aan de lopende band bij de checkout.

Gebouw 3 van WDP in Eurohub Sud (Luxemburg) volledig verhuurd

WDP heeft zijn derde gebouw in Luxemburg – Eurohub Sud volledig verhuurd. Het gebouw van circa 25.000m² zal dienstdoen als ‘multi-tenant’ locatie voor drie huurders: Sobolux – onderdeel van de logistieke groep Ziegler – (10.000m²), retail dienstverlener Trendy Foods (10.000m²) en pakjesdienst FedEx (5.000m²).

Pallet handling op zijn best

(Advertorial) Betrouwbare en efficiënte handling van pallets speelt een belangrijke rol in de intralogistiek. Dit gaat niet alleen over een ruimtebesparende opslag. Minstens zo belangrijk is het, om de transporttijden tussen goederenontvangst en verzendafdeling of magazijn, productie en orderverzamelgebieden in de bedrijven zo kort mogelijk te houden en ze door automatisering op een zeer efficiënte manier te organiseren.

Nieuw vrachtdepot van GLS in Tongeren is operationeel

Vorige week startte de nieuwe vrachtterminal van GLS in Tongeren zijn activiteiten op. De vestiging is het eerste vrachtgebouw van GLS in België en is goed voor een investering van 7 miljoen euro door GLS Belgium Distribution NV. De terminal omvat een vrachthal met een oppervlakte van 5.700m2 en 75 laadpoorten, waarvan een derde is uitgerust met moderne laadbruggen voor vrachtwagens die niet over een hefplatform beschikken.

Reële kans op EU-subsidie voor opslag CO2 onder Noordzee

De Europese Unie is waarschijnlijk bereid subsidie te geven aan een project om CO2 van de havens van Antwerpen, Gent, Zeeland en Rotterdam op te slaan onder de Noordzee. Dat blijkt uit de lijst met energieprojecten die het Europees Parlement heeft goedgekeurd.

Prof. Dr. ir. Egbert-Jan Sol, Program Director Smart Industry – TNO-Industry, geeft de middag keynote op SC Innovations 2020

Supply Chain Innovations dat doorgaat op donderdag 19 03 2020 in Antwerp Expo biedt een uitgebreid programma met een dertigtal parallelle sessies. De plenaire middag keynote van Prof. Dr. Ir. Egbert-Jan Sol heeft als titel: ‘Industriële waardeketens in de 4e (digitalisering) en de komende 5e (sustainability) industriële revoluties’.

Fource rekent op TGW voor automatisering van intralogistiek

Fource maakt deel uit van de Amerikaanse LKQ-groep en verkoopt auto-onderdelen, gereedschappen en componenten via een netwerk van distributeurs. De belangrijkste doelmarkten van Fource, dat 3.000 medewerkers telt, zijn Nederland en België.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.