Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Shippeo-tool monitort real-time herstel van Covid-19 per sector

Shippeo, aanbieder van oplossingen voor supply chain visibiliteit, heeft een tool ontwikkeld om het Covid-19 herstel per sector live te monitoren. De ‘Supply Chain Recovery Map’ biedt actueel inzicht in het economische herstel per sector, gebaseerd op data van ruim 3.000 fabrieken en magazijnen in Europa, met bijbehorende transportation flows.

OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Geodis Countbot telt razendsnel voorraad in het magazijn

Geodis Countbot is een gezamenlijke ontwikkeling van logistiek dienstverlener Geodis en Delta Drone, aanbieder van civiele drones voor professioneel gebruik. Het betreft een geautomatiseerd systeem, uitgerust met een drone, waarmee in realtime en zonder menselijke tussenkomst inventarisatie en voorraadbeheer mogelijk is.

PwC drijft samen met Cognite en OutSystems industriële digitalisering op

PwC, Cognite en OutSystems hebben een strategisch partnership gesloten om klanten in de maakindustrie en energie- en nutssectoren te voorzien van oplossingen voor digitale transformatie. Met het partnership willen ze datawetenschappers en ingenieurs in die sectoren de mogelijkheid bieden om applicaties te ontwikkelen waarbij data effectief worden ingezet door ze uit complexe datapijplijnen te halen en ze te contextualiseren.

Nieuwe methode om e-CMR contactloos te tekenen

Een van de maatregelen die in deze Covid-19 tijden bijna overal van kracht is, is om 2 meter afstand tot elkaar te bewaren. Voor chauffeurs, die elke dag veel verschillende mensen zien en hun vrachtdocumenten moet laten ondertekenen, is dat geen evidentie.

Inther Group lanceert oplossing voor Falsified Medicines Directive

Sinds 2019 moet elke verpakking van een voorschriftplichtig geneesmiddel voorzien zijn van een uniek serienummer dat is vastgelegd in een centrale Europese database. Die Europese richtlijn, Falsified Medicines Directive (FMD), moet de omloop van vervalste geneesmiddelen tegengaan.

Renovatie en uitbreiding River Terminal Wielsbeke gestart

De Vlaamse Waterweg nv en POM West-Vlaanderen zijn van start gegaan met de verdere renovatie en uitbreidingswerken van de binnenvaartterminal in Wielsbeke. River Terminal Wielsbeke is een regionaal overslagcentrum langs de Leie. In dit overslagcentrum worden goederen gestockeerd en wisselen ze van transportmiddel, bijvoorbeeld van vrachtwagen naar binnenschip of omgekeerd.

PostNL neemt minderheidsbelang in healthcare-tak van CB

Nog nieuws van PostNL is dat het voornemens is een partnership aan te gaan met logistiek dienstverlener CB. Vanuit het nieuwe partnership ‘CB Healthcare’ willen PostNL en CB intensiever gaan samenwerken en klanten in de zorgsector voorzien van een breed aanbod aan logistieke oplossingen, zoals de levering van wondzorgproducten en incontinentiemateriaal aan huis en bij zorginstellingen.

Petfood e-tailer Zoomalia breidt intralogistiek uit met Boa Concept

Zoomalia, dat in 2009 door de huidige CEO Pierre-Adrien Thollet werd opgericht, realiseerde in 2019 een groei van 60% met een omzet van bijna 40 miljoen euro. Om aan de blijvende groei en het toenemende aantal bestellingen te kunnen blijven voldoen, besloot de Franse e-tailer gespecialiseerd in de online verkoop van dierenvoeding, zijn intralogistieke installatie uit te breiden.

PostNL bouwt eerste sorteer- en distributiecentrum in België

Om verder in te spelen op de groeiende e-commerce markt, start PostNL met de bouw van een hoogtechnologisch sorteer- en distributiecentrum in Willebroek. In 2019 nam PostNL al drie hoogtechnologische sorteer- en distributiecentra in gebruik in Nederland.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.