Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Apple stoot Google van troon in de top 50 van meest innovatieve bedrijven

Nadat het moederbedrijf van Google (Alphabet) vorig jaar voor het eerst op nummer één stond in de top 50 van meest innoverende bedrijven volgens Boston Consulting Group (BCG), moet het bedrijf opnieuw plaats ruimen voor Apple. Alphabet staat nu op nummer twee, gevolgd door Amazon en Microsoft.

Shippeo integreert papierloos transport en geavanceerde palletscanning in real-time visibility plaform

Shippeo heeft een nieuwe mobiele applicatie aangekondigd, die nieuwe mogelijkheden biedt voor verladers en logistieke dienstverleners. De nieuwe functies van de mobiele Shippeo-app omvatten: - Papierloos afleverbewijs De mobiele app integreert de creatie van elektronische vrachtbrieven (of eCMR's) met elektronische handtekeningen.

Picavi Cockpit zoomt dieper in op magazijnprocessen

De analysecomponent in Picavi Cockpit binnen de pick-by-vision oplossing biedt voortaan een nog meer gedetailleerde analyse van de logistieke processen. Deze business intelligence oplossing maakt gebruik van process tracking om het totale proces op te splitsen in kleine stapjes.

Prologis vergroot voetafdruk in belangrijke Belgische logistieke regio’s

Het logistieke vastgoedbedrijf kondigde de acquisitie van zes hoogwaardige logistieke faciliteiten aan – goed voor een totale oppervlakte van 157.500m² - in de logistieke centra van Luik, Beersel en Kontich. De overname omvat 80.000m² grond voor de toekomstige ontwikkeling van 45.000m² logistieke ruimte.

Hein van Rijckevorsel wordt branch director bij DB Schenker Limburg Logistics Center

Begin deze maand is Hein van Rijckevorsel gestart als branch director van DB Schenker Limburg Logistics Center met twee locaties in Venlo (Tradeport Noord en Tjalkkade) en een vestiging in Beringe. Die locaties maken deel uit van de businessunit Contractlogistiek.

Lineas zet rechtstreekse treinverbinding Antwerpen-Lyon op voor intermodale ladingen

De private spoorvrachtoperator biedt voortaan een rechtstreekse treinverbinding voor intermodale volumes tussen Antwerpen in België en Lyon in Frankrijk. Drie rondritten per week verbinden het industrieknooppunt in Lyon met de rest van Europa via het Green Xpress Network van Lineas.

Kuehne+Nagel vestigt zich in nieuw EDC in Tessenderlo

Met de eerste spadesteek op 29 juni 2020 is Weerts Logistics Parks, de logistieke vastgoedtak van Weerts Group, in Tessenderlo gestart met de bouw van een nieuw Europees distributiecentrum dat op termijn 75.000m² groot zal zijn. Het gaat om een investering van 61 miljoen euro.

Scalefactory gaat samenwerking met Delaware aan

Sinds zijn oprichting in 2018 maakt het Gentse Scalefactory een snelle groei mee als aanbieder van end-to-end oplossingen voor de digitale transformatie van productie-, logistieke en hightechbedrijven. Om die groei verder te versnellen en de klanten ‘effortless experience’ oplossingen te bieden, gaat Scalefactory nauw samenwerken met IT- en consultancybedrijf Delaware.

Nasleep van Covid-19 twee jaar lang voelbaar volgens survey PwC

Bijna de helft (43%) van de CFO’s van grote ondernemingen in België verwachten dat hun inkomsten in de komende zes maanden tot 10% zullen dalen en dat de negatieve bedrijfsimpact de komende één à twee jaar voelbaar zal zijn. Hoewel de Belgische regering maatregelen heeft getroffen om die gevolgen op te vangen, heeft slechts 43% van de CFO’s er gebruik van gemaakt.

Engels Group bouwt nieuw distributiecentrum in Malle

Engels groep bouwt een nieuw distributiecentrum op een oppervlakte van 70.000m² op het industrieterrein van Malle. Vanuit dat nieuwe distributiecentrum zullen vanaf 2022 de goederen en producten van de drie businessunits van Engels Group worden verdeeld, zijnde Thermo Comfort (HVAC), Engels Surfaces (solid surface specialist) en Engels Electro Groothandel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.