Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Metro Inc. doet opnieuw een beroep op Witron voor automatisch DC

Na twee projecten met Witron in Toronto, schakelt het Canadese Metro Inc. voor de derde keer Witron in voor de bouw van een geautomatiseerd distributiecentrum. Deze keer is de provincie Quebec aan de beurt. In Terrebonne, een voorstad in het noorden van Montreal, wordt vanaf 2023 een 60.000m² groot hightech distributiecentrum gebouwd.

Oostenrijkse Rail Cargo Group kiest voor TMS en TOS van Yellowstar

Rail Cargo Group (RCG), de vrachtdivisie van de Oostenrijkse Spoorwegen ӦBB, heeft voor het aansturen van zijn internationale intermodale transportoperaties het Nederlandse Yellowstar opdracht gegeven een nieuw transport management system (TMS) en terminal operating system (TOS) te ontwikkelen.

H.Essers neemt Tank Management over

Logistieke dienstverlener H.Essers kondigt de acquisitie aan van het Noors-Franse Tank Management, ruim twee jaar na de overname van tankcontainerspecialist Huktra uit Zeebrugge. Het familiebedrijf Tank Management werd in 2006 opgericht in Oslo en is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerd vervoer van vloeibare ladingen, specifiek voor de chemie en voeding.

Volgens ABN Amro herstelt Transport en Logistiek pas volledig in 2022

Volgens een recent rapport van ABN Amro komt de sector Transport en Logistiek weer op adem na de lockdowns in China en Europa. Het aantal bedrijven dat van maart tot en met juli minstens 20% minder omzet heeft geboekt, is waarschijnlijk beperkt.

Nieuwe oplossingen van Linde moeten distancing garanderen

Linde komt op de markt met twee nieuwe veiligheidsoplossingen waarmee steeds de correcte afstand van elkaar kan worden bewaard. Met de Secure Distance Vest en de Distance Beeper worden medewerkers zowel akoestisch, visueel als via trilling verwittigd wanneer ze te dicht in elkaars buurt komen.

Picavi installeert visiesystemen Covid-proof vanop afstand

Veel bedrijven, ook in de logistieke sector, maken van de Covid-19-pandemie gebruik om hun processen te verbeteren en in magazijninfrastructuur te investeren. Picavi, leverancier van pick-by-vision oplossingen uit het Duitse Aachen, pikt daarop in door een ‘remote installation service’ aan te bieden voor zijn pick-by-vision orderverzamelsysteem.

Optimact vermeldt in de studie van OR/MS Today forecasting software survey

Advertorial Voor veel organisaties blijft het belangrijkste doel dat hun forecasting software snelle berekening van prognoses en bijbehorende statistieken oplevert, die tegelijkertijd robuust en zinvol zijn en gemakkelijk kunnen worden bijgewerkt zodra er nieuwe gegevens beschikbaar komen voor de verdere supply chain planning.

Spaanse supermarktketen Ahorramas automatiseert met Dematic

Leverancier van intralogistieke oplossingen Dematic heeft het magazijn van de Spaanse supermarktketen Ahorramas in Velilla de San Antonio (regio Madrid) geautomatiseerd. Dematic installeerde er een gebruiksklare oplossing, bestaande uit een automatisch hoogbouwmagazijn van zes verdiepingen en een elektrische draagrail voor het continu en automatisch transporteren van de pallets in het magazijn.

GLS biedt portaal voor internationale retourzendingen

Kleine en grote webwinkels en hun klanten kunnen voortaan een beroep doen op een nieuwe oplossing van GLS voor de retourzending van pakketten. De retouroplossing, voor zowel nationale als internationale retourzendingen binnen Europa, is flexibel te configureren is – zelfs in het eigen webshop-design van de onlineshop – en kan vlot in bestaande processen worden geïntegreerd.

Crown introduceert V-Force lithium-ion-technologie

Onder de merknaam V-Force lanceert intralogistieke onderneming Crown zijn eigen oplossingen voor klanten die de prestatie van hun heftrucks willen verhogen door lithium-ion-technologie te gebruiken. De V-Force-energieopslagsystemen omvatten lithium-ion-batterijen en opladers en zijn verkrijgbaar voor alle vorkheftrucks van Crown.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.