Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Toyota Material Handling Nederland krijgt nieuwe algemeen directeur

Vanaf 1 april 2021 wordt Wim Vos (foto) de nieuwe algemeen directeur van Toyota Material Handling Nederland. Hij volgt dan Pank Hertsenberg op, die de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Wim Vos is sinds 2005 werkzaam bij Toyota Material Handling Nederland (voorheen BT), waar hij diverse directiefuncties heeft bekleed in after sales, sales & marketing en advanced logistics.

9altitudes voegt Admiral Dynamics aan de groep toe

9altitudes kondigt opnieuw een uitbreiding aan. De groep rond IT-bedrijf Ad Ultima neemt Admiral Dynamics in de groep op. Het bedrijf, met hoofdzetel in Antwerpen, werd in 2009 door Marga Van Laere en Marc Crauwels opgericht en is ondertussen uitgegroeid tot een toonaangevende Microsoft Dynamics CRM implementatiepartner in België en Slovenië, gespecialiseerd in service excellence, digital marketing en customer obsession.

Reesink Logistic Solutions zet de stap naar Polen en Oostenrijk

Reesink Logistic Solutions (RLS), onderdeel van Royal Reesink, is een toonaangevende warehousing solutions integrator in Europa en behoort tot de top 3 AutoStore integrators wereldwijd. Na de lancering van de rebranding van de twee hoofdbedrijven in december vorig jaar, is RLS nu aan zijn Europese expansie begonnen.

Dachser Air & Sea Logistics reorganiseert regionaal management

Dachser Air & Sea Logistics (ASL) heeft het management van zijn business units in de regio’s Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) en Amerika gereorganiseerd. De positie van managing director ASL EMEA is overgenomen door dr. Tobias Burger, die als deputy director ASL al verantwoordelijk is voor de strategische ontwikkeling van de business unit Air & Sea Logistics.

Linde introduceert nieuwe bedieningsmethode en magazijnbescherming voor reachtrucks

Met de introductie van de ergonomische Multifunction Lever en de magazijnbeschermende Rack Protection Sensor, richt Linde Material Handling zich zowel op reachtruckbestuurders als op vlootverantwoordelijken. Zo moeten reachtruckbestuurders genieten van een verhoogd comfort en zich volop op de goederen concentreren, terwijl vlootverantwoordelijkheden vooral baat hebben bij de kostenbesparingen en de verhoogde productiviteit die daarmee gepaard gaan.

BT Tyro Stacker-familie verwelkomt nieuwe telg

Toyota Material Handling heeft zijn BT Tyro-gamma uitgebreid met de BT Tyro SHE 100. Deze robuuste stapelaar wordt gekenmerkt door stevige mastprofielen, steunpoten en vorken en heeft een 1,5 mm dikke stalen cover. De BT Tyro Stacker is geschikt voor het stapelen van pallets, het transport van lichte goederen en voor ergonomisch orderpicken.

Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen.

UAntwerpen en VITO werken scenario uit voor efficiëntere verdeling vaccins

UAntwerpen en onderzoekscentrum VITO onderzochten het scenario waarbij de COVID-vaccins rechtstreeks naar de vaccinatiecentra zouden gaan. In de huidige regeling worden de vaccins via de ziekenhuizen verdeeld wat leidt tot een verlies van 3% vaccins en ervoor zorgt dat dagelijks 140 ziekenhuismedewerkers fulltime met die vaccins bezig zijn.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – Outbound controltower  Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman   Cases op www.incore.be

Exact en Tradecloud lanceren module voor digitale ketenintegratie

Exact Software en het supply chain platform Tradecloud lanceren samen de ‘Supply Chain Connector’, een module die het Exact-gebruikers eenvoudiger moet maken digitaal gegevens uit te wisselen en samen te werken met hun leveranciers en klanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.