Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

VIL test met succes intern transport op waterstof

Waterstof is geen verre droom meer. Dat is de conclusie van VIL, dat met het project Hydrolog gedurende zes weken een waterstof aangedreven terminaltractor en een vorkheftruck testte op twee terminals in de Antwerpse haven. De demonstraties tonen aan dat waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan worden ingezet voor de aandrijving van zwaar logistiek equipment.

Scotch & Soda krijgt meer zicht op voorraad met RFID-tags van Checkpoint Systems

Scotch & Soda, met 166 winkels in meer dan 70 landen, maakt al meer dan 10 jaar gebruik van de kledinglabels van Checkpoint Systems, leverancier van RFID-oplossingen. Nu gaat het modemerk een stap verder in zijn samenwerking door de nieuwste generatie RFID-labels (het Njord-label met de Impinj M750-chip) toe te passen op al zijn producten wereldwijd.

Böwe Systec wordt Bowe Group

Böwe Systec, met hoofdkantoor in Augsburg (Duitsland), is wereldwijd aanbieder van oplossingen voor procesautomatisering die zijn gebaseerd op het vullen, sorteren van enveloppen en pakketten en intralogistiek. Böwe Systec is nu de Bowe Group geworden.

Savoye stelt Alain Kaddoum aan als managing director Midden-Oosten

Savoye, internationaal producent en system integrator van intralogistieke systemen en -software heeft Alain Kaddoum aangesteld als managing director voor het kantoor in Dubai. Alain Kaddoum werkte ruim zes jaar als professional in de intralogistiek in het Midden-Oosten en heeft een commercieel/technische achtergrond opgebouwd op het gebied van automatisering en magazijnmanagement.

Axens installeert Plug-and-Carry Heavy Load van Boa Concept

Boa Concept heeft de fabriek van Axens in Salindres (in de Gard, Frankrijk), uitgerust met een geautomatiseerde Plug-and-Carry Heavy Load lijn. Axens produceert en verkoopt katalysatoren en absorptiemiddelen voor de raffinage-industrie, de petrochemie en de behandeling van water en gas.

Montea zet voet op Duitse bodem

Vastgoedonderneming Montea zet de eerste stappen op Duitse bodem met de aankoop van een terrein van 83.000m² in Mannheim. Het terrein is voor 8,5 jaar verhuurd aan de Duitse FDT Flachdach. Als die huurovereenkomst afloopt, wordt het greyfield terrein herontwikkeld tot een duurzame logistieke ruimte.

Dematic verhuist om verder uit te breiden

Dematic NV is verhuisd van Zwijndrecht naar een groter en CO2-neutraal kantoor in Antwerpen Linkeroever. De verhuizing is naar eigen zeggen een eerste fase in het strategisch plan van het bedrijf in intralogistiek om verder met dubbele cijfers te blijven groeien.

Supply Chain Innovations 2021 gaat door in Antwerpen op 7 oktober

Na anderhalf jaar onderbreking en verschillende door Covid gedwarsboomde plannen is het eindelijk zover, Supply Chain Innovations 2021 zal doorgaan op 7 oktober 2021. Het fysieke event waar elke supply chain manager jaarlijks naar uitkijkt staat weer op de agenda.

Thiery Geerts, CEO van Google Benelux, neemt de aftrap op Supply Chain Innovations 2021

Hij heeft het over de homo digitalis en hoe digitalisering ons meer menselijk maakt. Bedrijven die dit begrijpen en de nieuwe beschikbare technologieën willen toepassen zullen hun business modellen opnieuw moeten bekijken. Deze revolutie zal ook impact hebben op de supply chain die eveneens opnieuw moet worden uitgevonden om voordeel te halen uit digitalisering, Artificiële Intelligentie, Blockchain, 3D printing,… Thiery publiceerde hierover dit jaar het boek ‘Homo Digitalis: Hoe digitalisering ons meer mens maakt’.

DB Schenker lanceert Schenker Ventures voor innovatieve logistiek

Eerder deze maand lanceerde logistiek dienstverlener DB Schenker de nieuwe divisie Schenker Ventures. Bedoeling is innovatie in de logistiek te stimuleren door ondernemers en starters te ondersteunen en met hen samen te werken. Schenker Ventures zal de bestaande venture-activiteiten en investeringen van DB Schenker bundelen en uitbouwen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.