Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

ZF automatiseert productiemagazijn in Schweinfurt met Jungheinrich

ZF is een wereldwijd actief technologieconcern en toeleverancier voor de automobielindustrie. In het bestaande hoogbouwmagazijn van ZF in het Duitse Schweinfurt wordt de volledige materiaalstroom – van het magazijn tot de productiebevoorrading – voortaan geautomatiseerd.

Benetton Group gaat voor logistieke automatisering met Dematic

Benetton Group is wereldwijd bekend van modemerken als United Colors of Benetton en Sisley en beschikt over een retailnetwerk van ruim 4000 winkels. De moderetailer heeft een overeenkomst gesloten met leverancier van intralogistieke oplossingen Dematic.

Presentatie Pipelife op Supply Chain Innovations

(Advertorial) Pipelife (onderdeel van de Wienerberger Groep) is een toonaangevende leverancier van leidingsysteemoplossingen voor infrastructuur, gebouwen en landbouw. Gevestigd in 25 landen, voorzien zij gemeenschappen over de hele wereld van een veilig, gezond en zorgeloos leven voor de huidige en toekomstige generaties.

Reductie van downtime

(Advertorial) Stilstand van een machine is niet meer geoorloofd in deze tijd waar afleveren binnen 24 uur vaak al niet snel genoeg meer is. Het nieuw ontwikkelde A-Frame is een betrouwbare machine die voldoet aan alle eisen van warehouses met hoge volumes en hoge dynamiek.

Succesfactoren bij retrofit: het totaalplaatje telt

(Advertorial) De coronapandemie en de noodzaak van veerkrachtige toeleveringsketens stimuleren de vraag naar retrofitoplossingen in de material handling-sector. Retrofit is een groeimarkt. TGW voert vandaag bijna vijf keer zoveel retrofitprojecten per jaar uit als tien jaar geleden.

Savoye ontwikkelt robotoplossing met Hai Robotics

System integrator Savoye wordt partner van Hai Robotics, een speler op het gebied van Autonomous Case-handling Robotics (ACR) systemen voor orderverzamelen, inbound processen en verzending. Dankzij de wereldwijde partnerovereenkomst zal Savoye een nieuwe robotoplossing kunnen aanbieden in Europa, het Midden-Oosten (Savoye opende dit jaar een kantoor in de Verenigde Arabische Emiraten), Noord-Amerika en Azië.

Sensolus en Phi Data sluiten strategisch partnership voor procesoptimalisering

Sensolus, een Gentse scale-up die is gespecialiseerd in traceer- en IoT-technologie, gaat een strategisch partnership aan met ICT-bedrijf Phi Data, dat zich toelegt op het verbeteren van bedrijfsprocessen met Smart Edge-oplossingen. Met de samenwerking willen Sensolus en Phi Data logistieke spelers en bedrijven actief in de industriële maakindustrie helpen om hun ambities op het vlak van IoT (Internet of Things) te vertalen naar een concrete en operationele realiteit.

Nieuwe business development manager voor België bij Inther Group

Na Duitsland breidt system integrator Inther Group zijn Business Development team ook in België uit. In dat kader werd Jonathan Bytebier begin september aangesteld als business development manager voor België. Jonathan Bytebier zette vanuit een financiële en analytische sales achtergrond de stap naar de logistieke sector, waar hij ervaring opdeed met het inrichten en uitwerken van logistieke magazijnen bij een toonaangevende aanbieder van opslagsystemen.

Wageningen University & Research neemt Toyota waterstofheftruck in gebruik

Het Praktijkonderzoek Plant en Omgeving van de Wageningen University & Research (WUR) in het Nederlandse Lelystad heeft zijn eerste waterstofheftruck in gebruik genomen. Het betreft de Toyota Traigo waterstofheftruck met een brandstofcel van Plug Power.

Bereik een betere digitale organisatie door middel van IT/OT-convergentie

(Advertorial) IT/OT-convergentie kan aanzienlijke voordelen opleveren voor industriële bedrijven die de digitale transitie maken. Het PwC rapport, IT/OT-convergentie als basis voor digitalisering in de snel veranderende industriële omgeving, biedt industriële bedrijven inzicht in de uitdagingen en voordelen van IT/OT-convergentie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.