Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Amazon laat met nieuwe service verschillende soorten robots samenwerken

Bij veel bedrijven worden verschillende soorten robots – vaak van verschillende leveranciers – in één faciliteit ingezet. Amazon heeft vastgesteld dat dat bij de bediening van die verschillende soorten robots (AGV’s, AMR’s, etc) geregeld problemen oplevert.

Devoteam plant internationaal 1500 aanwervingen voor AWS-diensten

ICT-dienstverlener Devoteam, die in België en zeventien andere landen vestigingen heeft, gaat in de komende vier jaar 1500 nieuwe medewerkers aanwerven voor een nieuwe divisie die de naam ‘Devoteam A Cloud’ krijgt. E.e.a. kadert binnen een nieuwe strategische samenwerkingsovereenkomst met Amazon Web Services (AWS).

Phi Data stelt Kathleen De Pril aan als sales executive Printing & Labelling Solutions

Kathleen De Pril vult voortaan de functie van sales executive Printing & Labelling Solutions in bij Phi Data, aanbieder van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie en lokalisatie. In haar nieuwe functie zal ze de Phi Data-klanten helpen een digitale omslag te maken voor hun etiketteeroplossingen.

François Théry nieuwe CFO bij Generix Group

Softwareleverancier Generix Group heeft François Théry aangesteld als chief financial officer. Daarmee volgt hij Ludovic Luzza op die nu general manager is van Generix Group North America. De Fransman François Théry (foto) begon als accountant bij Mazars in de industriële sector en was vervolgens hoofd van de consolidatie en rapportering bij de Roullier Group, gespecialiseerd in de agrosector.

Reisorganisatie Dufry digitaliseert inventarisatie met Zetes voor realtime visibility

Dufry is een toonaangevende reisretailer met wereldwijd 2,5 miljard potentiële klanten. Onder de merknaam World Duty Free biedt de organisatie in het Verenigd Koninkrijk reisproducten in 112 winkels in 43 steden. Om aan de eisen van de moderne retailsector te kunnen voldoen, had Dufry behoefte aan een flexibele, geautomatiseerde oplossing voor een nauwkeurige voorraadtelling.

DHL tekent opnieuw huurcontract met Prologis op Brucargo

Door de toename van zijn luchttransportactiviteiten wilde DHL Express zijn aanwezigheid op Brucargo, de vrachtzone op Brussels International Airport, uitbreiden. Daarom heeft de dienstverlener een langetermijncontract getekend met logistiek vastgoedaanbieder Prologis voor de huur van een distributiecentrum dat gelegen is naast de bestaande faciliteiten van DHL.

Jungheinrich bouwt nieuwe fabriek in Tsjechië

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich breidt zijn productienetwerk uit met een nieuwe fabriek in Chomutov (Tsjechië). Deze elfde Jungheinrich-fabriek zal vanaf 2023 voornamelijk instaan voor de productie van de reachtrucks van Jungheinrich.

Slimstock wint Nederlandse Logistiek Prijs 2021

De 35e Nederlandse Logistiek Prijs is gegaan naar Slimstock. De prijs wordt elk jaar uitgereikt door de Vereniging Logistiek Management (vLm), die daarmee een logistiek bedrijf beloont dat met succes een innovatief project in het vakgebied heeft uitgevoerd.

Swissterminal transformeert Ottmarsheim tot spoorweghub voor de Elzas met nieuwe verbinding naar Antwerpse haven

De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG breidt zijn Schweizerzug-spoorwegportfolio uit met een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en Ottmarsheim, gelegen aan de Rijn. De nieuwe service start vanaf 1 januari 2022 met drie rechtstreekse retourtransporten per week, elk met de snelste nachtverbinding tussen de zeehaven en de Elzas.

CO2-uitstoot binnenvaart lager dan gedacht

In Nederland heeft de Europese binnenvaartcoöperatie NPRC, bestaande uit 140 binnenvaartondernemers, samen met de Topsector Logistiek en 15 leden (uit verschillende scheepsklassen) een pilot uitgevoerd naar het inzichtelijk maken van uitstootgegevens van binnenvaartschepen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.