Drie Belgische start-ups nemen deel aan PwC Scale-programma Consumer Markets

PwC België kondigt aan dat zes start-ups deelnemen aan het 2021 PwC Scale-programma Consumer Markets. Dat programma moet technologische start-ups in retail, transport, logistiek en consumentengoederen helpen te groeien. Het brengt gevestigde namen uit de consumentenmarkt enerzijds en snelgroeiende en disruptieve technologiestart-ups anderzijds samen om nauwer te kunnen samenwerken en innovatie in de markt te stimuleren. Het PwC Scale-programma duurt 12 weken en biedt de deelnemers – start-ups die nieuwe manieren zoeken om rendabiliteit, groei en innovatie te realiseren – meer zichtbaarheid in het klantennetwerk van PwC. Bij de deelnemers zijn ook drie Belgische start-ups.

Het programma komt er volgens PwC op een cruciaal moment voor de sector aangezien het consumentengedrag nagenoeg van dag tot dag verandert. Volgens PwC’s recentste Global Consumer Insights Survey worden consumenten steeds meer digitaal, ecologisch bewuster, prijsgevoeliger en lokaler en willen ze tegelijk nog steeds terechtkunnen in de traditionele, fysieke winkel.
Het onderzoek toonde aan dat bijna 90% van de mensen die hun boodschappen online doen van plan is dat te blijven doen, ook wanneer de social distancing maatregelen worden opgeheven. Voor de pandemie kocht amper zo’n 9% van de consumenten zijn voedingsmiddelen exclusief online. Tegenwoordig koopt 35% voeding online of telefonisch. De helft van alle globale consumenten in het recentste Pulse-onderzoek zegt milieuvriendelijker te zijn geworden dan op het moment waarop het eerste Pulse-onderzoek werd uitgevoerd. Lokaler inkopen is ook een trend die aan belang wint: 43% zegt lokaler te zijn geworden. Tot slot willen consumenten nog steeds terechtkunnen in een fysieke winkel, omdat ze enkel daar kunnen genieten van de zintuiglijke en sociale ervaringen: 49% van de consumenten gaf aan dat ze sinds het begin van COVID-19 meer of evenveel boodschappen doen in fysieke winkels.
 
Volgens François Jaucot, partner bij PwC België, zagen we met de COVID-19-pandemie veel al bestaande consumententrends in een stroomversnelling terechtkomen. “Dat bracht een toenemende vraag naar agility, naar innovatie en beter consumentenengagement met zich mee om consumenten naar zich toe te trekken”, zegt hij. “Belangrijk in dit opzicht wordt het omgaan met het veranderende consumentengedrag en de nieuwe operationele uitdagingen en kansen die de pandemie biedt.”
 
De zes nieuwe deelnemers van Scale Consumer Markets 2021 zijn:
 

  1. Soundpays, een Canadese start-up die een oplossing biedt voor mobiele betalingen op basis van een gepatenteerde ultrasone geluidstechnologie om mensen rechtstreeks en in real time digitaal te verbinden met welk medium dan ook;
  2. ServisBOT, een Ierse start-up die bedrijven een AI-platform biedt waarmee ze chatbots en virtuele assistenten kunnen bouwen die de belangrijkste interacties met klanten en medewerkers via meerdere digitale kanalen automatiseren;
  3. Aztrix*, een Belgische start-up die een platform biedt om gegevens te beheren, een transparant overzicht van overeenkomsten te krijgen en toestemming en rechten van betrokkenen te beheren;
  4. 7bridges, een Britse start-up die een AI-aangestuurd logistiek platform van de nieuwste generatie aanbiedt om kosten te besparen en de logistieke keten veerkrachtiger te maken;
  5. Trensition, een Belgische start-up die trendanalyses en vooruitzichten verstrekt op basis van innovatieve, AI-aangestuurde methoden die voortdurend nieuws verzamelen, trends opvolgen en de sectordynamiek wereldwijd in de gaten houden;
  6. Taglayer, een Belgische start-up die online personaliseringssoftware aanbiedt waarmee websites de juiste inhoud op het juiste moment aan de juiste bezoeker kunnen aanbieden.
Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich creëert bestuursafdeling voor automatisering

Jungheinrich heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in automatisering en met name ook via overnames zijn technologische en regionale footprint op het vlak van automatisering aanzienlijk uitgebreid. De raad van bestuur van Jungheinrich heeft daarop besloten een nieuwe bestuursafdeling voor automatisering te creëren. De nieuwe afdeling zal alle eenheden en middelen bundelen met de nadruk op Mobile Robots, Automated Storage & Retrieval Systems (ASRS) en magazijninrichtingen.

Last Call voor Supply Chain Innovations 2024!

Mocht het u om de een of andere reden toch nog ontgaan zijn: op donderdag 14 maart, overmorgen al, vindt in Antwerpen Expo de nieuwste editie van Supply Chain Innovations plaats.

Datalogic stelt draagbare bluetooth-scanner CODiScan voor

Datalogic, wereldwijd actief op het gebied van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de CODiScan serie gelanceerd. Het betreft een nieuwe serie draagbare bluetooth-scanners die zijn ontworpen voor toepassing in de transport en logistiek, retail en productie. Met een gewicht van slechts 44 gram kan de scanner op verschillende lichaamsdelen worden gedragen. De modulaire CODiScan is uitgerust met de Green Spot-technologie van Datalogic.

Dachser heeft overname Frigoscandia afgerond

Sinds 4 maart 2024 is Frigoscandia AB een volledige dochteronderneming van Dachser en daarmee onderdeel van het Food Logistics-netwerk van de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten. De overname markeert meteen ook het begin van de volledige integratie van het Scandinavische bedrijf in het Dachser-netwerk.

Vlaanderen breidt wegennet met kilometerheffing niet uit

Transport & Logistics Belgium (TLB), het overkoepelende orgaan van de drie erkende transportfederaties in België (Febetra, TLV en UPTR), laat weten dat het bij de Vlaamse regering heeft verkregen dat de tolheffing in Vlaanderen alsnog niet wordt uitgebreid.

Movu orkestreert een dynamisch ensemble van magazijnrobots op LogiMAT 2024

Op LogiMAT 2024 geeft Movu Robotics een dynamische demonstratie van samenspel van magazijnrobotica.

Loadhog lanceert nieuwe bak voor intralogistieke automatisering

Het Britse bedrijf Loadhog richt zich op het ontwerp, de productie, de verkoop en het poolen van meermalig te gebruiken verpakkingsoplossingen. Met de Autotote 64 lanceert de verpakkingsfabrikant een container die speciaal is ontworpen om ingezet te worden bij intralogistieke automatisering. Zo is de bak ontworpen voor gebruik met AMR’s, conveyors, shuttle-opslagsystemen en andere ASRS-technologieën.

Cabka stelt nieuwe BigBag S5 pallet voor

Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, introduceert met de BigBag S5 pallet een nieuwe ladingdrager die moet voldoen aan de veranderende behoeften van klanten die zich inzetten voor een duurzaam milieu.

MAN automatiseert productielogistiek met robots van Magazino

Vrachtwagenconstructeur MAN gaat in zijn vestiging in Neurenberg een vloot van 12 SOTO-robots inzetten om de logistiek van kleine goederen volledig te automatiseren. De SOTO-robot is afkomstig van het Duitse roboticabedrijf Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich.

TVH wordt geautoriseerde hersteldienst voor Bosch Rexroth HMI-producten

TVH, internationaal leverancier van onderdelen, is aangesteld als geautoriseerde hersteldienst voor HMI-producten van Bosch Rexroth, gespecialiseerd in aandrijf- en besturingstechnologie en -componenten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.