DPDgroup scoort goed in het compenseren van CO2-uitstoot

De express pakketbezorger staat in voor bijna 5% van de markt voor vrijwillige CO2-compensatie in Europa en is daarmee koploper in zijn sector. Via het ‘DrivingChange’ programma engageert DPDgroup zich om elk pakket aan elke klant CO2-neutraal te leveren zonder extra kosten. De express pakketbezorger monitort daarom nauwgezet zijn CO2-uitstoot en focust daarnaast ook op de introductie van maatregelen om de uitstoot te verlagen en via de vrije markt te compenseren.

Om te beginnen brengt DPDgroup zijn activiteiten nauwgezet in kaart. De belangrijkste parameters worden elk kwartaal opnieuw gemeten d.m.v. een speciaal ontwikkelde tool waarmee het bedrijf de milieu-impact kan evalueren. Een jaarlijkse audit door externen verifieert de nauwgezetheid van het berekeningsmodel en de uitgestoten hoeveelheid CO2.
 
In een tweede stap werd de CO2-footprint aangepakt door het transport efficiënter te organiseren. Zo werden de routes geoptimaliseerd, werden dubbeldekvrachtwagens ingezet, enz... Bovendien zorgen nieuwe diensten zoals ‘Predict’ en ‘Pickup’ voor een afname van de CO2-uitstoot aangezien er veel meer pakketten bij de eerste aanbieding worden afgeleverd. Ook bouwde DPDgroup zijn voertuigenvloot uit met alternatieve aandrijfbronnen.
 
In 2016 bereikte DPDgroup in vergelijking met 2013 al een daling van de CO2-uitstoot met 10,1% per pakket.  
Sinds 2012 wordt het overblijvende deel van de transportgerelateerde CO2-uitstoot vrijwillig gecompenseerd via de aankoop van emissierechten. In 2016 werd het equivalent van meer dan 860.000 ton CO2 gecompenseerd, een bijdrage die bijna 5% van de totale Europese vrije CO2-compensatie markt vertegenwoordigt.
 
Met de steun van EcoAct, een Europese specialist voor klimaatstrategieën, kiest DPDgroup compensatieprojecten die aan de hoogste internationale standaarden beantwoorden (inbegrepen zijn Gold Standard, VCS en UNFCCC). Het compensatieprogramma van DPDgroup omvat zes projecten rond het opwekken van schone en hernieuwbare energie die zijn gevestigd in de landen waar DPDgroup actief is: Duitsland, Tsjechië, Polen, het VK, Turkije en Indië.
In 2016 werd het equivalent van 714,000 MWh energie geproduceerd via door DPDgroup gesteunde compensatieprojecten. Dat vertegenwoordigt het jaarlijkse verbruik van 250.000 huishoudens.

Recente nieuwsberichten

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen vervoegen Europese vloot van UPS Healthcare

Meer dan 20 miljoen euro investeert UPS Healthcare in de uitbreiding van zijn temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk. De faciliteiten in Heist-op-den-Berg zullen ook gebruikmaken van de vloot, waardoor die hun logistieke capaciteit kunnen uitbreiden. De huidige vloot vandaag bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen.

Supply Chain Company opent deuren in Spanje en het VK

De Nederlandse IT-dienstverlener Supply Chain Company blijft groeien. Het bedrijf opende eerder dit jaar een vestiging in Spanje en afgelopen maand een in het Verenigd Koninkrijk. De expansie is volgens Supply Chain Company te danken aan de groeiende vraag naar planningsoplossingen bij producenten en retailers.

TGW brengt LivePick op de markt

De LivePick bestaat uit een slim opslagsysteem met mobiele robots. Door de modulaire opbouw en de plug-and-play-opzet van deze installatie duurt het slechts zes tot twaalf maanden om de LivePick operationeel te krijgen. Belangrijke voordelen van het systeem zijn de schaalbaarheid van de oplossing en de hoge flexibiliteit. De LivePick is zowel geschikt voor e-commerce- als klassieke retailomgevingen.

Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck voor stadslogistiek

Renault Trucks zet zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden met het prototype Oxygen verder. Terwijl een eerste testfase in Lyon en Parijs nog loopt, gaat de fabrikant een nieuwe test uitvoeren met een tweede versie van deze elektrische truck voor stadslogistiek. In oktober 2024 zal in Amsterdam een versie met koelunit worden getest, die is ontworpen met steun van Renault Trucks Nederland en in samenwerking met supermarktketen Jumbo en SVZ.

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Het basisprincipe achter de nieuwe L10 - L16 B stapelaars is om een compacte oplossing te bieden voor nauwe werkruimtes. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een breed scala aan transporttaken in magazijnen en productieruimtes.

Vandewiele automatiseert met magazijnrobots van Exotec

Ontwerper en producent van textielmachines Vandewiele gaat samenwerken met aanbieder van magazijnrobots Exotec. Vandewiele wil zijn magazijn in Marke verder automatiseren met het Skypodsysteem, om zo de workflow en opslagruimte te optimaliseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.