DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Betrouwbaarheid. Gegarandeerd.

(Advertorial) Onze systemen zijn ontworpen voor maximale doorstroming, 24/7/365. Ons externe monitoringteam lost 90% van de systeemproblemen zonder fysieke tussenkomst. Kortom: we garanderen operationele beschikbaarheid, prestaties en geen hoofdpijn voor u. Klik hier voor meer informatie.

Skechers vindt in Manhattan een partner om verder mee te groeien

(Advertorial) Ter ondersteuning van de groeiplannen heeft Skechers een stevige basis gebouwd met betrouwbare, schaalbare en innovatieve technologie. Dus toen het tijd werd om de omnichannelactiviteiten verder te ontwikkelen, vond het wereldwijde lifestyle- en sportmerk de ideale oplossingen bij Manhattan.

Montea ontwikkelt 50.000m² voor Lekkerland in Waddinxveen (NL)

Lekkerland Nederland is al ruim 65 jaar gespecialiseerd in ‘on-the-go’ consumptie. Klanten worden op dit moment beleverd vanuit een van de distributiecentra in het Nederlandse Waddinxveen, Son en Meppel. In Waddinxveen opereert Lekkerland als groothandel en als logistiek dienstverlener vanuit drie verschillende locaties in de nabijgelegen omgeving van Distripark A12.

Atlas Copco Airpower verscheept 75.000e container via binnenvaart

Atlas Copco Airpower heeft onlangs zijn 75.000e container via de binnenvaart verscheept. Van alle zeevracht die vanuit Atlas Copco Airpower in Wilrijk vertrekt – bestaande uit compressoren en wisselstukken – gaat 98% via de binnenvaart naar de haven van Antwerpen.

Passagiersdrone vervoert voor het eerst medische cargo door Europees luchtruim in Sint-Truiden

Op 25 juli 2023 heeft een passagiersdrone met twee zitplaatsen voor het eerst medische inhoud door Europees luchtruim vervoerd. De dronevlucht, een volledig onbemande en geautomatiseerde missie, vervoerde meerdere bloedzakjes over een afstand van één kilometer door het testluchtruim van DronePort in Sint-Truiden.

Distrilog Group neemt De Rocker Logistics over

3PL’er Distrilog Group neemt sectorgenoot De Rocker Logistics, met vestiging in Zele, over. De overname markeert volgens de partners een strategische uitbreiding voor beide bedrijven. Distrilog Group versterkt zijn positie in de geconditioneerde voedingslogistiek en breidt zijn geografische aanwezigheid in Vlaanderen verder uit door de strategische locatie van De Rocker Logistics tussen Gent en Antwerpen.

Jungheinrich sluit aan bij het UN Global Compact Initiative

Jungheinrich heeft zich aangesloten bij het United Nations Global Compact Initiative. Daarmee maakt de aanbieder van intralogistieke oplossingen voortaan deel uit van het grootste netwerk dat zich wereldwijd inzet voor een rechtvaardige en duurzame economie.

Chep lanceert eerste 100% post-consumer plastic pallet

Chep, wereldwijd toonaangevend in palletpooling en gespecialiseerd in duurzame oplossingen voor de supply chain, heeft een circulaire displaypallet en dolly geproduceerd uit 100% kunststofafval afkomstig van consumentengoederen, dat anders op de stortplaats zou eindigen.

MicuraPharm lanceert eerste Daily Dose Dispenser D3 blistersysteem van Knapp

Knapp AG heeft een oplossing ontwikkeld om geneesmiddelen automatisch rechtstreeks uit de originele verpakking in een individuele blisterverpakking per patiënt te verstrekken. Het Daily Dose Dispenser D3 blistersysteem, een volautomatische oplossing voor patiëntspecifieke blisterverpakkingen van geneesmiddelen, is in opdracht van de Duitse farmaceutische dienstverlener MicuraPharm ontwikkeld.

Jeune Premier gaat hand in hand naar school met ShopWeDo e-fulfilment

Het boekentassenmerk Jeune Premier uit Oostende verkocht in 2022 wereldwijd meer dan 200.000 boekentassen en ander schoolgerief. Om de snelle groei te kunnen aanhouden, doet Jeune Premier voortaan een beroep op de logistieke diensten van ShopWeDo e-fulfilment, dat zowel de webshop als de business-to-business leveringen voor zijn rekening zal nemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.