DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Peter Hinssen publiceert ‘The Day After Tomorrow’

Dit vierde boek van nexxworks partner Peter Hinssen focust op het belang van langetermijndenken en radicaal innoveren in een exponentieel veranderende wereld. Hinssen beschrijft welke businessmodellen, technologieën, culturen en innovatiemodellen succes veroorzaken in een ‘Day After Tomorrow’ die steeds sneller op ons afkomt.

Chazot implementeert maGistor WMS van A-SIS

Het Franse transportbedrijf Chazot koos voor het maGistor WMS van softwareontwikkelaar A-SIS (een merk van de Savoye Divisie) voor de aansturing van de goederenstromen in het nieuwe magazijn in Jonage (vlakbij het vliegveld van Lyon). In 2014 nam Chazot het bedrijf Durand Transport over, dat al een brede logistieke dienstverlening had ontwikkeld, inclusief opslag en orderverzamelen in zijn warehouse in Villeurbanne.

Bedrijven onvoldoende voorbereid op digitale transformatie

Ruim een derde van de bedrijven is niet voorbereid op digitale transformatie. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Digital Change Survey’ van softwareleverancier IFS, die de volwassenheid van digitale transformatie onderzocht in de sectoren productie, olie en gas, luchtvaart, bouw en dienstverlening bij 750 beslissers in zestien landen.

Carglass bouwt nieuw distributiecentrum in Bilzen

In het Limburgse Bilzen zijn de werkzaamheden gestart van een nieuw multimodaal Europees distributiecentrum voor Carglass Distribution, de afdeling die verantwoordelijk is voor de distributie van alle autoruiten en toebehoren in België en acht West-Europese landen.

WDP realiseert nieuw DC voor DHL Parcel in Amsterdam

Het nieuwe distributiecentrum betreft een state-of-the-art crossdockmagazijn met voorziene BREEAM Excellent-score langs de A5 autosnelweg in het Atlaspark in Amsterdam. Na oplevering – voorzien op 1 oktober 2018 – zal DHL Parcel verhuizen van zijn bestaande locatie in Amsterdam naar deze nieuwe terminal met een oppervlakte van ruim 14.000m².

Festo doet ook in de VS een beroep op Witron

Festo, met hoofdkantoor in het Duitse Esslingen is wereldwijd actief in automatiseringstechnologie. Omdat het bedrijf in zijn productie-, service- en distributiecentrum in Long Island, NY (VS) tegen de capaciteitsgrenzen aanliep, besloot het die faciliteit te verhuizen naar Mason in Ohio.

Hans Verbeeck nieuwe CTO bij NxtPort

Het dataplatform NxtPort stelt Hans Verbeeck aan als Chief Technology Officer. Hij begon zijn loopbaan als softwareontwikkelaar en was de afgelopen vijftien jaar aan de slag in verschillende nationale en internationale functies bij Microsoft.

Europa pakt oneerlijke concurrentie in wegvervoer aan

Europa heeft voorstellen geformuleerd die onwettige en oneerlijke concurrentie in het wegvervoer moeten wegwerken en in de plaats zullen komen van de nationale maatregelen. Volgende voorstellen werden opgenomen en zullen in de komende maanden in het Europees Parlement en de Raad worden besproken:

Zetes zorgt voor mobiele infrastructuur van bpost

bpost heeft Zetes gekozen voor de levering en support van de Honeywell CT50 mobiele terminals waarmee de postbodes op pad gaan. In een eerste fase zal bpost de huidige terminals van de gemotoriseerde postbodes vervangen door de Dolphin CT50, de nieuwste industriële mobiele terminal van Honeywell voor intensief gebruik.

DPDgroup scoort goed in het compenseren van CO2-uitstoot

De express pakketbezorger staat in voor bijna 5% van de markt voor vrijwillige CO2-compensatie in Europa en is daarmee koploper in zijn sector. Via het ‘DrivingChange’ programma engageert DPDgroup zich om elk pakket aan elke klant CO2-neutraal te leveren zonder extra kosten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.