DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

VIL roept Multimodaal.Vlaanderen in het leven

Als een van de maatregelen om het tij rond de toenemende congestie op onze wegen te keren, besliste de Vlaamse regering in juli 2017 een multimodaal adviespunt onder te brengen bij VIL. Dat adviespunt werd zopas gelanceerd. ‘Multimodaal.Vlaanderen’ wil bedrijven informeren, sensibiliseren en begeleiden om voor elke goederenstroom de meest optimale vervoerskeuze(s) te bepalen.

Medux verbetert leveringen aan Medipoint-winkels met nieuw logistiek platform

Medux is een van de grootste welzijnsorganisaties in Nederland. Om de dienstverlening van de verschillende Medipoint thuiszorgwinkels en online webshop verder te verbeteren, heeft de organisatie haar logistieke platform voor al haar chauffeurs vernieuwd.

Interoute voegt Cloud Fabric toe aan zijn Edge SD-WAN-service

Interoute, eigenaar en aanbieder van een internationaal cloudservices-platform, introduceert Interoute Edge SD-WAN, een Software-Defined Wide Area Network-serviceonderdeel van zijn internationale Cloud Fabric. Naast kosten verlagen, moet de oplossing applicatieprestaties in de cloud verbeteren door applicaties op intelligente wijze met elkaar te verbinden.

LORO spoorverbinding ontlast Antwerpse ring en Europese wegen

Om een antwoord te bieden aan de toenemende mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen lanceerde Lineas Intermodal, de gecombineerd vervoeroperator van goederenspoorbedrijf Lineas, in april van vorig jaar de LORO. Die hoogfrequente spoorverbinding verbindt dagelijks de linker- en rechter Scheldeoever en haalt op die manier vrachtverkeer van de weg af.

Vestel krijgt meer overzicht en controle over de supply chain met ICRON’s S&OP-oplossing

Vestel Group bestaat uit 24 ondernemingen die zich bezighouden met productie, software- en technologieontwikkeling, marketing, en distributie op het gebied van consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur, mobiele technologieën, ledverlichting en de defensie-industrie.

Omschakeling naar lean manufacturing

Een efficiëntere aanpak van de productie, meer opslagruimte, kortere doorlooptijden …, verneem hoe Bito dit realiseert bij haar klanten. Handige magazijnbakken met laag eigengewicht - makkelijk verplaatsbaar, maar met een hoge draagkracht voor zware onderdelen - , een betere oplossing voor identificatie en labeling in de productie   - minder verloren tijd met zoeken naar onderdelen -  … het is maar een greep uit de vele voordelen die BITO haar klant bezorgde.

Corneel Geerts Transportgroup opent hub in Vilvoorde

Na de overname van Jacob Meijer en de recente opstart in Venlo voegt het transportbedrijf daarmee de vijfde distributiehub aan zijn Benelux-netwerk toe. In de hub in Vilvoorde worden de douaneactiviteiten, in- en uitklaringen ondergebracht.

Nieuwe empty containerhandler van Hyster tilt dubbele containers

Tegenwoordig hebben sommige lege containers een gewicht van meer dan 5 ton en wordt bovendien bij veel werkzaamheden met dubbele containers gewerkt. De nieuwe Hyster empty containerhandler, met een capaciteit tot 11 ton, kan dubbele containers van elk type verwerken en speelt daar dus op in.

WDP investeert 25 mio euro in zonnepanelenproject

Aanbieder van logistiek en semi-industrieel vastgoed WDP plant circa 25 miljoen euro te investeren in de tweede fase van zijn zonnepanelenproject in Nederland, dat in 2015 werd opgestart. De toekenning van SDE+ subsidies in dit verband, is rond.

Transics stelt update FMS-functionaliteit voor

Met de recentste update van de TX-Sky-boordcomputer brengt Transics een aantal nieuwe functies voor vlottere loonberekening, polygoon-GeoFencing en verbeterde samenwerking met onderaannemers. Met het nieuwe polygoon-GeoFencing-systeem kunnen dispatchers de activiteiten van chauffeurs in realtime monitoren op specifieke locaties.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.