DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Subsidies maken Vlaamse transportsector veiliger

Vanaf midden november stelt de Vlaamse overheid royale subsidies beschikbaar voor transportbedrijven die investeren in veiligheidsmaatregelen die voorbij de wettelijke vereisten gaan. Daarmee wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts transporteurs belonen die inspanningen leveren om het aantal verkeersongevallen te doen dalen.

Bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gestart

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen hebben de eerste officiële spadesteek gegeven voor de bouw van een van de grootste sluizen van de wereld, de Nieuwe Sluis Terneuzen.

Technische Unie doet opnieuw een beroep op Witron

Technische Unie is een van de belangrijkste groothandels voor elektrische, sanitaire en mechanische installatiematerialen in Nederland. Vanuit zijn distributiecentrum in Alphen verzendt Technische Unie alle producten met een klein volume – minstens 80% van zijn productaanbod – naar klanten in het hele land.

UPS investeert 130 miljoen in Nederland

UPS heeft officieel de eerste steen gelegd voor de bouw van een nieuw sorteer- en distributiecentrum voor pakketten in de regio Eindhoven. Het gebouw, ter waarde van 130 miljoen euro, is naast het distributiecentrum voor de regio Eindhoven ook een doorvoercentrum dat moet zorgen voor een snelle en betrouwbare goederenstroom naar de rest van Nederland, maar ook naar België en Duitsland.

Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen.

Montea realiseert nieuwe projecten op drie luchthavens

Als gevolg van het stijgende belang van luchtvracht en de vraag naar efficiënte vastgoedoplossingen heeft Montea drie nieuwe projecten opgestart, samen goed voor zo’n 27.000m². Het gaat om Flexport City in Luik (BE), Schiphol Logistics Park op Schiphol (NL) en Roissy Charles de Gaulle (FR).

Jungheinrich introduceert robuuste elektrische trekker EZS 7280

Zijn trekkracht van maximaal 28 ton maakt de EZS 7280 in het bijzonder geschikt voor buitengebruik op luchthavens of op terreinen van industriële ondernemingen. Ook is de trekker specifiek ontworpen om met zware lasten op hellingen te rijden.

Aqualiner legt drie nieuwe waterbussen van Damen in

Damen Shipyards Group gaat drie nieuwe Waterbus 2407 vaartuigen bouwen voor Aqualiner, die de ferry’s in opdracht van de Haven van Antwerpen zal inzetten als openbaar vervoersmiddel op de Schelde. Ruim een jaar geleden werd de Waterbus 2407 in Antwerpen geïntroduceerd.

DB Schenker investeert 22 miljoen in logistiek centrum in Madrid

DB Schenker heeft zijn grootste logistiek centrum in Spanje geopend op een perceel van 60.000m². Het centrum, gelegen in het Vicálvaro-district in Madrid, wordt de thuisbasis van zowel het binnenlandse en internationale vervoer over land en projectactiviteiten, als de lucht- en zeevracht.

TGW brengt geautomatiseerd order fulfilmentsysteem voor vries- en koelmagazijnen

TGW Logistics Group introduceert een geautomatiseerd order fulfilmentsysteem dat geschikt is voor vriestemperaturen en gebaseerd is op standaardproducten en -componenten. De ‘all-wheel drive’ Stingray Shuttle kan worden geïnstalleerd en gebruikt bij temperaturen van +40 tot -30 graden Celsius.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.