DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Corneel Geerts Transportgroup wil TransMission in België overnemen

Corneel Geerts Transportgroup is onderhandelingen met TransMission Nederland gestart om de activiteiten van TransMission in België over te nemen. TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in Nederland en België.

Schoeller Allibert pakt uit met nieuwe vouwbox voor automobielonderdelen

Met de Magnum Optimum 595 heeft Schoeller Allibert speciaal voor de automotive supply chain een nieuwe grote opvouwbare box ontwikkeld. Met de nieuwe box wil Schoeller Allibert klanten binnen de sector minder gewicht en een groter bruikbaar volume bieden.

Belgische IT-beslissers hebben veel vertrouwen in komend fiscaal jaar

Uit onderzoek van cloud- en netwerkaanbieder Interoute bij meer dan 800 IT-beslissers in acht Europese landen blijkt dat Belgische IT-professionals het meest optimistisch zijn wat de nabije toekomst betreft. Maar liefst 80% van de Belgische respondenten richt zich op het stimuleren van groeimarges, gevolgd door Zwitserland (67%), Frankrijk (65%) en Nederland (65%).

TLV en eurotoll creëren één OBU voor België en Frankrijk

eurotoll en TLV hebben al meer dan 10 jaar een samenwerking voor de afhandeling van Franse tol. TLV verdeelt bij leden en klanten de traditionele TISPL-badge van eurotoll, waarmee vrachtwagens tol kunnen afrekenen op de Franse snelwegen. Ook passages doorheen de Liefkenshoektunnel kunnen al meerdere jaren zo automatisch verrekend worden aan het voordeligste tarief.

WDP versterkt focus op Nederland en Roemenië

Het afgelopen jaar heeft WDP in zijn twee sterkste groeimarkten de bouwstenen voor verdere groei gelegd. Dit gebeurde via de aankoop van verschillende strategische grondposities in Nederland en Roemenië. Daarnaast heeft WDP sinds 1 januari 2018 zijn Roemeense entiteit volledig geconsolideerd, waarbij het deelnemingspercentage werd verhoogd van 51% naar 80%, wat neerkomt op een acquisitie van circa 80 miljoen euro.

Informatiesessie 8 maart: spelenderwijs meer kwaliteit en veiligheid op de werkvloer

(advertorial) Eind 2017 won Bio Bakery De Trog de Data News Award voor het meest innovatieve digitale project van het jaar. Dankzij het interactieve BattleQuiz-platform zijn de tijdelijke medewerkers op de werkvloer snel vertrouwd met de hygiëne- en veiligheidsvoorschriften.

Meer opslag nodig vanwege groeiende e-commerce

(advertorial) Ook in de wereld van kantoorproducten is de online uitdaging een feit. Een magazijn moet meegroeien met e-commerce, soms binnen de bestaande muren. Hoe los je dit op? Door elke m³ optimaal te benutten. Dit magazijn van 13 meter hoog kreeg een compacte 4-verdieps pickinginstallatie met geïntegreerde conveyortechniek.

UPS opent nieuw distributiecentrum in Lummen

Bijna 4 miljoen investeert UPS in zijn nieuwe verpakkings-, sorteer- en leveringscentrum in Lummen, dat meer dan 160 banen naar de regio brengt. “Vorig jaar noteerden we een sterke toename van ons exportvolume in België. Dat is met 20% gestegen tegenover het jaar voordien.

DistriMedia neemt activiteiten van Libridis over

Nu Libridis – het vroegere Sprintpack Logistics – uit Sint-Niklaas failliet is verklaard, heeft DistriMedia uit Tielt de belangrijkste klantencontracten per direct overgenomen. Hans Scherlippens behoudt de operationele leiding in Sint-Niklaas onder leiding van Frank de Wulf, directeur van DistriMedia.

Onderbrekingen in de supply chain baren bedrijven zorgen

Cyberincidenten en bedrijfsschade door bijvoorbeeld supply chain onderbrekingen vormen anno 2018 wereldwijd de grootste risico’s voor bedrijven. Dat blijkt uit de Allianz Risk Barometer, waarbij ruim 1.900 risico-experts uit meer dan 80 landen werden bevraagd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.