DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Witron gaat de Australische toer op

Als onderdeel van een moderniseringsprogramma voor de supply chain gaat de grote Australische supermarktketen Coles twee ambient distributiecentra bouwen. Witron kreeg de opdracht om de twee nieuwe geautomatiseerde distributiecentra, één in Queensland en één in New South Wales, te ontwikkelen.

Lowpad Medium klaar voor de grote wereld

Na een intensieve testfase is de Lowpad Medium van Eurotec klaar om op grote schaal geïmplementeerd te worden. De Lowpad is een slimme AGV (autonomous guided vehicle) met een ultra laag chassis. Het toestel kan worden ingezet zonder dat er aanpassingen aan de infrastructuur van het warehouse hoeven te worden aangebracht.

Schweizerzug voert frequentie naar Antwerpen op

Vanaf 2 februari voert de Zwitserse spoorwegoperator voor goederenvervoer zijn dienstverlening tussen Frenkendorf (bij Basel) en de Antwerpse haven op van drie naar vier heen- en terugritten per week. Daarmee krijgen verladers in Zwitserland en zijn buurlanden niet alleen meer import- en exportcapaciteit, maar ook meer flexibele transportmogelijkheden.

Würth Elektronik mechaniseert orderverzamelproces met Savoye

Würth Elektronik, dochteronderneming van de Duitse groep Würth, produceert elektronische en elektromechanische componenten, printplaten en slimme besturing- en voedingssystemen en distribueert ze dagelijks in heel Europa vanuit zijn magazijn in Jonage, in de buurt van Lyon.

Drones leveren warme koffie op je stoep

Wing, een zusterbedrijf van Google en onderdeel van Alphabet, zal dit voorjaar voor het eerst in Europa thuislevering door drones testen. Finland, meer bepaald het gebied rond de hoofdstad Helsinki, krijgt daarbij de primeur. De drones kunnen pakketjes met een gewicht tot anderhalve kilogram over een afstand van 10 kilometer vervoeren.

Robot van Amazon bezorgt pakketjes aan huis

Het R&D-centrum van Amazon in Seattle heeft een nieuwe telg gecreëerd: Amazon Scout. Deze bezorgrobot is ontworpen om geheel autonoom een afleverroute te volgen en bestellingen aan huis te leveren. Amazon Scout heeft de omvang van een koelbox en verplaatst zich aan wandeltempo over het trottoir.

Baoli introduceert reachtruck serie

Het Chinese merk Baoli voegt een complete serie reachtrucks aan zijn gamma intern transport trucks toe en zet daarmee een nieuwe stap in de verovering van de Europese markt. De reachtrucks uit de nieuwe ER-serie hebben hefcapaciteiten van 1,6 en 2,0 ton, en bereiken met een hoog restdraagvermogen hefhoogtes tot maximaal 11 meter.

IT-innovators in handen van CaptureTech

CaptureTech levert in Nederland en België hard- en softwareoplossingen voor bedrijven met eigen distributiecentra. Denken we daarbij aan complete inrichting van wifi-netwerken, scan-, voice- en RFID-oplossingen. De onderneming heeft nu alle aandelen van IT-innovators overgenomen, waardoor ze voortaan ook algemene IT-diensten kan leveren.

Tegelgroep Nederland kiest voor Astro WMS

Tegelgroep Nederland, onderdeel van het Franse Saint-Gobain, gaat drie distributiecentra consolideren in één megamagazijn van 20.000m². Daarmee anticipeert de groothandel en importeur van wand- en vloertegels op marktveranderingen die mogelijk worden gemaakt door innovaties en nieuwe productietechnieken.

L’Oréal zet drone in om te inventariseren

Cosmétique Active International (CAI), een divisie van L'Oréal Groep, gaat in zijn logistieke centrum nabij het Franse Vichy de warehouse-oplossing Eyesee van Hardis Group implementeren. Deze autonoom vliegende drone zal er een deel van de wettelijk verplichte jaarlijkse inventaris uitvoeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.