DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Zetes bestrijdt virus met UV-C desinfectiekast

Volgens een onderzoek van CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) kan het coronavirus (SARS-CoV-2) tot wel 28 dagen besmettelijk blijven op oppervlakken. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, hebben supply chain organisaties nood aan een snelle en efficiënte manier om alle virussen, bacteriën en andere ziekteverwekkers te deactiveren op apparaten en gereedschappen die door verschillende mensen worden gebruikt.

V1000 neemt twintig Still lithium-ion toestellen in gebruik

V1000 is de nieuwe naam van A.J. Veurink, dat al sinds 1883 – en sinds 1989 ook vanuit België – goederen transporteert. Onder het motto ‘investeren om te besparen’ schafte het transportbedrijf uit Roeselare recent twintig nieuwe Still EXU elektrische pallettrucks aan.

Machine learning in de intralogistiek

(Advertorial) Artificiële intelligentie en machine learning worden ook steeds meer toegepast in de material handling-sector. Doorheen de toeleveringsketen zijn er veel plaatsen die latente informatie met een groot potentieel om processen efficiënter te maken bevatten.

Volvo Trucks Gent gaat batterijpacks voor Europese Volvo Group assembleren

Volvo Group voorziet al in elektrische medium vrachtwagens en wil als volgende stap ook zijn zware gamma uitbreiden met elektrische vrachtwagens. Daarom besliste Volvo Group de batterijpacks die daarvoor nodig zijn, zelf te gaan assembleren.

Plus Retail optimaliseert supply chain met Witron

De Nederlandse supermarktketen Plus Retail optimaliseert de supply chain voor zijn droge producten. Centraal in het project staat de bouw van een nieuw landelijk distributiecentrum in Oss, van waaruit alle winkelorders worden verwerkt. Het logistieke proces in het distributiecentrum verliep tot nu toe conventioneel, maar gaat voortaan volledig automatisch verlopen.

Pakketdepot GLS in Tongeren start activiteiten op

Eerder deze maand heeft het pakketdepot van GLS in Tongeren zijn activiteiten opgestart. Samen met het vrachtdepot, dat al in februari is opgestart, is de GLS-site van Tongeren nu volledig operationeel. Vanuit het nieuwe depot levert GLS met meer dan 100 leveringsrondes in de regio’s Limburg en Luik.

Generix Group richt Generix Soft Group Romania op

Generix Group, leverancier van SaaS-oplossingen voor industriële, logistieke en retailecosystemen, versnelt zijn investeringen in research & development en kondigt de oprichting aan van Generix Soft Group Romania, een competentiecentrum voor software engineering in Cluj, een technologiecentrum en economische long in het noordwesten van Roemenië.

Zadig&Voltaire moderniseert IT-systeem met Infor CloudSuite Fashion

Het Franse kledingmerk Zadig&Voltaire is actief in meer dan dertig landen wereldwijd. Jaarlijks lanceert het modemerk twee grote collecties, die worden afgewisseld met vijf losse productlanceringen. Verdeeld over het jaar worden daarnaast tien capsulecollecties gepresenteerd.

Motrac digitaliseert met Toughbook computers van Panasonic

In het kader van zijn digitaliseringsproject heeft Motrac, leverancier van heftrucks en vloer- en reinigingsmachines, ervoor gekozen met de Toughbook devices van Panasonic te werken. Het digitaliseringstraject heeft de efficiënte van de buitendienst aanzienlijk verbeterd.

Arvato neemt magazijnautomatisering van Inther Group in gebruik

Arvato Supply Chain Solutions, onderdeel van Bertelsmann, is internationaal aanbieder van order-to-cash-oplossingen voor op de eindklant gerichte industrieën. De onderneming is in Nederland logistieke partner van diverse internationale klanten uit de sectoren tech, consumentengoederen en gezondheidszorg en verantwoordelijk voor het voorraadbeheer in heel EMEA.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.