DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Sivafrost verdubbelt opslagcapaciteit in vrieshuis met Dematic

Dematic, aanbieder van intralogistieke automatiseringsoplossingen, heeft het nieuwe hoogbouwvrieshuis van logistiek dienstverlener Sivafrost in Dendermonde geautomatiseerd. De keuze viel op Dematic omdat zij op het bestaande terrein een verdubbeling van de opslagcapaciteit konden realiseren, waardoor Sivafrost zijn opslagcapaciteit naar 30.000 pallets kon optrekken.

SAS Cargo integreert Cargo Portal platform van Unisys in digitaal aanbod

SAS Cargo Group en IT-bedrijf Unisys Corporation hebben hun jarenlange partnership uitgebreid. Concreet houdt dat in dat de luchtvaartmaatschappij voortaan haar luchtvrachtdiensten ook via het Cargo Portal-platform van Unisys aanbiedt. Cargo Portal is een populair boekingsportaal voor luchtvracht via verschillende maatschappijen.

Savoye sluit strategisch partnership met Scott

Savoye, een wereldwijde speler op het vlak van opslag en materials handling systemen, kondigt een strategische alliantie aan met Scott Technology, gespecialiseerd in de ontwikkeling van geautomatiseerde- en robotoplossingen. Door de samenwerking zal het Nieuw-Zeelandse Scott zijn aanbod in materials handling en intralogistieke systemen kunnen uitbreiden met o.a.

Spoorverbinding tussen Liège Trilogiport en China volledig operationeel

Op 8 december 2020 verwelkomde Liège Trilogiport de eerste trein die rechtstreeks uit Yiwu kwam, een stad in de provincie Zheijang in het oosten van China. Daarmee is de spoorverbinding tussen het multimodale platform Liège Trilogiport en China volledig operationeel.

Capaciteit van wegtransport op de Europese spotmarkt stijgt terwijl de prijzen dalen

Het wegtransport steeg in november 2020 met 16,8%, in vergelijking met de maand ervoor. De index van de Europese spotmarkt staat nu op 102,8 punten. In vergelijking met november 2019, is er momenteel minder capaciteit beschikbaar op de markt (-19,6%).

Ravas stelt nieuwe versie van WeightsApp voor

Ravas, gespecialiseerd in mobiele weegoplossingen, zorgde onlangs voor een update van de Ravas WeightsApp, een app om slimmer te werken met een mobiel weegsysteem. Deze nieuwe en verbeterde versie is nu beschikbaar voor download. In magazijnen komt het wel vaker voor dat de indicator van het mobiele weegsysteem te ver van de medewerker verwijderd is om deze direct te kunnen aflezen.

Europese tak van ArcelorMittal implementeert Oracle Transportation Management Cloud

Staal- en mijnbouwgigant ArcelorMittal gaat de logistieke bedrijfsprocessen van zijn grootste Europese tak, ArcelorMittal Europe - Flat Products, transformeren met Oracle Transportation Management Cloud. In kader van het project zullen de staalfabrieken van het bedrijf in België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Polen voortaan werken met één enkel transportmanagementsysteem dat alle aspecten van de logistieke bedrijfsprocessen omvat: logistieke netwerkmodellering, tactische planning, logistiek orderbeheer, transportplanning, uitvoering en zichtbaarheid, beheer van transportevenementen, vrachtafhandeling en bedrijfsanalyse.

Siemens introduceert decentraal aandrijfsysteem voor transportbanden

Met de Sinamics G115D presenteert Siemens een nieuw, compact en krachtig aandrijfsysteem dat specifiek ontworpen is voor horizontale transportbandtoepassingen. Het aandrijfsysteem omvat een motor, frequentieomvormer en aandrijving in één eenheid en wordt aangeboden in twee versies: wandgemonteerd en motorgemonteerd.

Van Moer Logistics ondersteunt diverse logistieke diensten met nieuw WMS

Sinds medio oktober stroomlijnt Van Moer Logistics de complexe flows van twee van zijn klanten met een nieuwe warehouse management oplossing. Na een succesvol implementatietraject bij Transmare in juli, worden nu ook de processen van Overstock Garden beheerd met het WMS van Elevate-IT uit Kontich, partner van Boltrics Professionals.

Productvisualisatie kan kwaliteit van picking met 20% verhogen

Bijna de helft van alle magazijnkosten zijn toe te schrijven aan de orderpicking. Fouten tijdens de picking kunnen die kosten nog eens opdrijven. Daarom streeft pick-by-vision-provider Picavi ernaar het orderverzamelen te verbeteren met een gebruikersinterface die is afgestemd op de behoeften van de gebruiker.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.