DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Gratis Webinar "Why a TMS? Signs your company needs one"

Hoe digitaal is uw supply chain op dit moment? Is uw bedrijf klaar voor de toekomst? Is een transportmanagementsysteem de juiste oplossing voor u? Volg ons gratis webinar en krijg antwoord op deze en nog veel meer vragen! Nu aanmelden!

Gents IT-bedrijf ESC neemt SDE over

Vanaf 1 februari 2021 bundelen IT-bedrijven ESC en SDE de krachten. Door de overname worden de activiteiten en de medewerkers van SDE volledig in ESC geïntegreerd. De naam SDE verdwijnt; beide bedrijven zullen verder werken onder één naam en één juridische entiteit: ESC bv.

Pieter de Wit nieuwe partner bij Buck Consultants International

Supply chain- en locatie-adviesbureau Buck Consultants International heeft Pieter de Wit als nieuwe partner onthaald. Hij werkte eerder in Azië als supply chain specialist bij o.a. Geodis in Hong Kong en Kühne + Nagel in Shanghai en Singapore.

Coronacrisis toont belang van data en digitalisering in supply chains aan

Het recente onderzoek ‘Real-time Intelligence and the Future of Supply Chains’, uitgevoerd door de onafhankelijke onderzoeksgroep Longitude in opdracht van Orange Business Services, toont aan dat de supply chains van 40% van de multinationals niet geschikt waren om de crisis, veroorzaakt door COVID-19, het hoofd te bieden.

Air Spiralo stroomlijnt voorraadbeheer met Optimact

(Advertorial) Tijdrovend en foutgevoelig. Zo kon je het voorraadbeheer bij Air Spiralo vroeger omschrijven. Maar daar bracht Optimact, de supply chain planning software van Xeleos Consulting, verandering in. Dankzij het pakket kan de Nederlandse ventilatiespecialist niet alleen de bedrijfsbrede voorraden efficiënter beheren, maar ook de forecasting veel korter op de bal laten spelen.

Savoye presenteert een nieuwe modulaire en innovatieve IT oplossing!

(Advertorial) Constant evoluerend consumentengedrag en de toenemende aandacht voor het milieu zorgen voor een veranderende supply chain. We hebben daarom een complete en schaalbare software-oplossing ontwikkeld. die wij graag aan u presenteren op 4 februari a.s. om 14:15 uur.

Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon in Schiphol Logistics Park

Vastgoedvennootschap Montea heeft op Schiphol Logistics Park een ‘delivery station’ van 10.600m² opgeleverd op een terrein van 2,4 hectare. De site werd eind 2019 aangekocht van SADC (Schiphol Area Development Company). Bovendien zal een perceel van 2,2 hectare worden opgeleverd in Q2 2021.

AEC Europe besteedt onderdelenlogistiek uit aan Yusen Logistics

AEC Europe is een partner van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en de officiële importeur van Dodge en RAM-auto’s in Europa. Parallel aan de stijgende verkoopcijfers van de Dodge en RAM-auto’s in Europa, stijgt ook de vraag naar service- en reserveonderdelen.

Lineas en PCC Intermodal voeren frequentie van treinen tussen Polen en België op

Spoorvrachtoperator Lineas en PCC Intermodal verhogen de frequentie op hun regelmatige verbinding tussen België en Polen. Concreet zal de Poland Xpress vanaf 1 februari 2021 vijf keer per week rijden. Lineas en PCC Intermodal begonnen hun samenwerking een jaar geleden met drie open treinen per week van Antwerpen via Frankfurt Oder naar Poznan.

Peripass en Transporeon ontwikkelen samen yard management-oplossingen

Het Europese logistieke platform Transporeon lanceert Real-Time Yard Management en sluit een strategisch partnership met Peripass, aanbieder van technologie voor het digitaliseren en optimaliseren van logistieke processen. De lancering van Real Time Yard Management en de samenwerking met Peripass moeten zorgen voor het vereenvoudigen en automatiseren van verschillende bezoekers- en logistieke stromen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.