DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Nieuwe platformpallettrucks van Hyster zijn klaar voor lithium-ion

Hyster Europe heeft drie nieuwe platformpallettruckmodellen op de markt gebracht. De modellen zijn voorbereid om ook met lithium-ion batterijen te kunnen werken, wat de productiviteit in intensieve industriële toepassingen moet maximaliseren.

Meer SKU’s per palletsectie

(Advertorial) Meer small items op dezelfde beperkte plaats. En bovendien minder voorraad per SKU inslaan en de druk op de servicegraad blijven beheersen? Ongestoorde picking met steeds voldoende voorraad en géén stockbreuken in een lopende batch?

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Eolane stroomlijnt demand management met Optimact

(Advertorial) Als producent van elektronische componenten had Eolane Tallinn nood aan een hogere transparantie in de keten, met het oog op een efficiënter demand management. De oplossing vond de organisatie in Optimact van Xeleos Consulting.

Roba Metals detecteert en lokaliseert pallets dankzij Aucxis en Sato RFID printers

Aucxis, partner van Sato Benelux voor RFID-oplossingen, heeft de operationele snelheid en efficiëntie bij het Nederlandse bedrijf Roba Metals verhoogd met behulp van de Sato CL4NX RFID printer. Met gemiddeld 7.000 stalen pallets in voorraad en duizenden leveringen per week, beslaat het Roba Metals servicecentrum en verkoopkantoor in Genk een oppervlakte van 20.000m² en bevat het coils van roestvrij staal die opnieuw worden verwerkt tot op maat gesneden platen voor klanten.

Verkoop van zware elektrische Volvo-trucks nog voor dit jaar

Volvo Trucks start dit jaar nog met de officiële verkoop van zijn complete range zware elektrische trucks, bestaande uit drie modellen. Volgens de vrachtwagenproducent is de tijd rijp voor een snelle toename van het aantal elektrische voertuigen in het zwaardere wegtransport.

Siemens en Google Cloud brengen AI op schaal naar de maakindustrie

Google Cloud en Siemens, leverancier van automatiseringsoplossingen en industriële software, gaan samenwerken om productieprocessen te optimaliseren en de productiviteit op de werkvloer te verbeteren. Daartoe zal Siemens de datacloud- en artificiële intelligentie/machine learning (AI/ML)-technologieën van Google Cloud integreren in zijn fabrieksautomatiseringsoplossingen.

SAS Belux en CGI Nederland willen samen digitale transformatie van productiebedrijven versnellen

SAS gaat samenwerken met ICT-dienstverlener CGI om klanten in manufacturing op het volledige traject van hun digitale transformatie te ondersteunen. SAS Belux en CGI vullen elkaar naar eigen zeggen perfect aan om ervoor te zorgen dat bedrijven hun productieprocessen effectief met artificiële intelligentie (AI) en analytics kunnen stroomlijnen en optimaliseren.

Nieuw City-depot voor GLS in Wijnegem

Afgelopen week heeft GLS Belgium een nieuw leveringsdepot in Wijnegem geopend. De nieuwe GLS-vestiging aan de Antwerpse stadsrand zal instaan voor leveringen naar Antwerpen en het noordelijke en oostelijke deel van de voorstad. Op een oppervlakte van 5.735m² zal het nieuwe depot tot 10.500 pakketten per dag kunnen verwerken.

TLV waarschuwt voor full tracing bij groupagevervoer

Net als bij particuliere pakjeszendingen, rekenen klanten in de transportsector steeds vaker op tracking & tracing voor hun rit. De technologie laat toe routes te optimaliseren en is bij FTL eenvoudig uit te rollen. “Maar bij LTL, zoals groupagevervoer, loeren belangrijke risico’s om de hoek”, waarschuwt Transport en Logistiek Vlaanderen, de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.