DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Supply chain management naar hoger niveau

Een stevige basis creëren voor een juiste forecast. Dat was voor Pipelife Nederland de aanleiding om Xeleos Consulting in de arm te nemen. Nu diens pakket Optimact zijn waarde in Enkhuizen heeft bewezen, ontdekken nu ook andere vestigingen de software.

Luc Kremers wordt VP Asia bij Buck Consultants International

Het economische, logistieke en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International heeft Luc Kremers benoemd tot vice president Asia. Hij zal de teams van consultants in Singapore en Shanghai leiden vanuit BCI’s regionale hoofdkwartier in Singapore.

Portakabin implementeert ZetesMedea om volledige productlevenscyclus te traceren

Het Britse Portakabin is leverancier van modulaire gebouwen en rekent naast het Verenigd Koninkrijk en Ierland ook Europa tot zijn afzetmarkt. De gebouwmodules worden geproduceerd in York en vervolgens op locatie geassembleerd in de configuratie die de klant heeft gespecificeerd.

WDP verwerft site langs snelweg E17 in Lokeren

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP wordt eigenaar van de DPG Media Services-site langs de E17 in Lokeren. Het gaat om 37.000m² aan bebouwde oppervlakte met bijkomend een oppervlakte van ongeveer 20.000m² aan toekomstig ontwikkelingspotentieel.

Coca-Cola HBC automatiseert met Jungheinrich

Coca-Cola HBC laat in zijn vestiging in Radzymin (Polen) een automatiseringsoplossing bouwen door Jungheinrich. De leverancier van intralogistieke oplossingen kreeg als opdracht de beschikbare ruimte volledig te benutten, nieuwe opslagcapaciteiten te creëren en meer doorvoer te realiseren.

GreyOrange betreedt Belgische markt met diensten voor Active Ants en Bpost

GreyOrange, een internationale softwareleverancier die gebruikmaakt van artificiële intelligentie en machine learning om fulfilmentoperaties te optimaliseren, verzorgt de software- en roboticadiensten in het e-fulfilmentcentrum van Active Ants in Willebroek, België.

OVERWEEGT U EEN GOODS-TO-PERSON (GtP) SYSTEEM? 12 VRAGEN VOOR U BEGINT

(advertorial) 1. WAARVOOR IS HET GESCHIKT? Een GtP oplossing dient de efficiëntie van het orderverzamelen te verhogen en de logistieke kosten te verlagen. Ze is ook geschikt voor bijvoorbeeld de tijdelijke opslag van gepickte bestellingen.

Imnasa automatiseert DC met Toyota Material Handling en Interroll

Het Spaanse bedrijf Imnasa produceert en distribueert nautische apparatuur van tal van merkfabrikanten aan bedrijven en particuliere klanten. Met een assortiment van meer dan 30.000 verschillende producten is het een van de toonaangevende spelers in zijn sector in Europa.

Aanstaande donderdag: Supply Chain Innovations 2021 - Registreer NU!

Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2021. U tekende misschien al gratis is en ontving deze week reeds de code van uw toegangsbadge. Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.

Crocs vangt groei op met Fastpick van Vanderlande

Om zijn snelle groei in de EMEA-regio van de afgelopen jaren te ondersteunen, was Crocs op zoek naar een geavanceerde omnichanneloplossing. Het wereldwijd actieve schoenenmerk vond een flexibele, geautomatiseerde oplossing bij Vanderlande.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.