DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Bergerat Monnoyeur implementeert TMS uit Odatio-software van Savoye

Als exclusieve importeur van Caterpillar in Frankrijk is Bergerat Monnoyeur sterk gericht op service en onderhoud. Daarbij beschouwt het bedrijf het transport als essentieel om de klanttevredenheid te verbeteren. Om de eigen transporten te optimaliseren, heeft Bergerat Monnoyeur gekozen voor het TMS (transport management systeem) uit de softwareoplossing Odatio van Savoye.

FedEx Express biedt herbruikbare verpakkingen voor retourzendingen

FedEx Express, dochteronderneming van FedEx Corp. en wereldspeler op het vlak van expresvervoer, heeft de uitrol afgerond van zijn ‘FedEx Reusable Paks’. Deze herbruikbare verpakkingen vormen een duurzamere optie voor het terugsturen van e-commercezendingen.

Romina Mineralbrunnen vertrouwt op sensorsystemen van Leuze

Gelegen in het Duitse Reutlingen-Rommelsbach, aan de voet van het Zwabische Alpengebergte, staat Romina Mineralbrunnen in voor het bottelen en distribueren van mineraalwater en frisdranken. Een van de merken in het aanbod is EiszeitQuell, water dat letterlijk sinds de ijstijd onaangeroerd is.

Ahlers continues to move forward in times of increasing turmoil.

(Advertorial) Evaluating your footprint in Russia and, or CIS? You need a trusted logistics partner, that not only knows the market but is there to stay. With Ahlers, we make sure our solutions beyond logistics help you to execute a successful go-to-market supply chain strategy in complex markets, where local knowledge is key.

Masterclass-demand-planning-forecasting / Masterclass Pragmatic Inventory Management

(Advertorial) Optimact, Xeleos Consulting en PICS Belgium hebben een unieke en zeer praktische opleiding ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring. Een nieuwe Masterclass Demand Planning vindt plaats op 17 en 24 november 2021 en een nieuwe Masterclass Pragmatic Inventory Management vindt plaats op 29 November 2021 en 20 December 2021.

TheValueChain lanceert nieuw aanbod rond hyperautomatisering

Hyperautomatisering – een term van Gartner – is gebaseerd op de idee dat alles wat in een organisatie kan worden geautomatiseerd, ook moet worden geautomatiseerd. Hyperautomatisering is geen tool, maar eerder een houding om competitief te blijven in een snel veranderende wereld.

ECS verhoogt wekelijkse afvaarten naar Noord-Ierland van 2 naar 18 sinds Brexit

Sinds de Brexit ondervindt de logistieke sector heel wat gevolgen voor de dagelijkse werking. Niet enkel administratief, maar ook geografisch. ECS, actief op het vlak van supply chain en intermodaal transport, merkt dat ook aan het stijgende aantal rechtstreekse afvaarten van West-Europa naar de Republiek Ierland en Noord-Ierland.

H.Essers neemt het Spaanse Coral Transports & Stocks over

Logistiek dienstverlener H.Essers, vandaag actief in 19 landen met 85 vestigingen, verwerft de activiteiten van Coral Transports & Logistics. Dat Spaanse familiebedrijf heeft ruim 25 jaar ervaring in het behandelen, stockeren en vervoeren van chemische goederen en gevarengoed en is Seveso-gecertificeerd.

Raben Group en Corneel Geerts Transportgroup worden partners

Corneel Geerts Transportgroup heeft een partnership gesloten met Raben Group. In oorsprong een Nederlands bedrijf, is Raben Group nu gevestigd in Polen. Het bedrijf, met 90 jaar ervaring op de teller, heeft eigen vestigingen in 14 landen, met name in Oost-Europa en ook Duitsland.

Bedrijven hebben onvoldoende kennis van EDI

Bij meer dan de helft (59%) van de bedrijven is onvoldoende kennis aanwezig over electronic data interchange (EDI). Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Descartes, softwareleverancier voor de supply chain en logistiek, bij 126 supply chain professionals die zich met EDI bezighouden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.