DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Elmer Spruijt benoemd tot VP Transportmanagement EMEA bij Descartes

Elmer Spruijt (41) vervult sinds november de functie van vice president Transportmanagement bij softwareleverancier Descartes. Eerder was hij werkzaam als VP Growth & Global customers bij Shypple en vervulde hij diverse leidinggevende rollen bij Accenture.

Transporeon breidt visibility netwerk uit door overname Logit One

Om zijn visibility netwerk verder uit te bouwen, heeft Transporeon Logit One overgenomen. Het bedrijf, met hoofdzetel in Geel en een vestiging in Indië, is gespecialiseerd in ‘ocean visibility’ en end-to-end multimodale planning in real time.

Raepers komt onder de vleugels van B-Close

De Belgische onafhankelijke verdeler van heftrucks en magazijntrucks B-Close neemt heftruckspecialist Raepers over. Samen willen beide bedrijven hun marktaandeel aanzienlijk vergroten en ook het aanbod van producten en diensten verder uitbreiden.

TVH is voortaan een Danfoss Authorized Service Center

TVH, leverancier van onderdelen en accessoires voor material handling, industriële, bouw- en landbouwmachines, is nu officieel een Authorized Service Center (ASC) voor BeLux voor Danfoss, een wereldspeler in hydraulische componenten en oplossingen.

SDK en DAS Logistics fuseren tot Naxco Belgium

Voortaan werken de expeditiebedrijven SDK (Sotramar & De Keyser) en DAS Logistics samen onder de nieuwe naam Naxco Belgium. Met de fusie wil Naxco Belgium zich in de markt zetten als een internationale end-to-end logistieke partner voor lucht- en zeevracht.

Phi Data en IFSB boosten samen digitalisering bouwsector

IT-bedrijf Phi Data, gespecialiseerd in de digitalisering van bedrijfsprocessen, slaat de handen in elkaar met opleidingsinstituut IFSB (Institut de Formation Sectoriel du Bâtiment) om de operationele processen van de bouwsector te optimaliseren.

Leroy Merlin in Rusland operationeel met Vanderlande

In Rusland is Leroy Merlin een van de grootste doe-het-zelf-retailers. Om zijn hypermarkten sneller van goederen te kunnen voorzien en het groeiende volume aan online bestellingen efficiënt te beheren, deed de retailer een beroep op Vanderlande.

Herbekijk Optimact op Kanaal Z

(Advertorial) In het programma “Alle zaken op een rijtje” op Kanaal Z presenteerde Optimact zijn visie op hoe bedrijven dienen om te gaan met Deep Data Intelligence   Om dit opnieuw te bekijken, ga naar Optimact on Kanaal Z – OPTIMACT

Peripass en Robovision combineren vision learning met yard management-oplossingen

Peripass, een Belgische provider van yard management-oplossingen, en Robovision, gespecialiseerd in vision learning, bundelen hun krachten om trailers op logistieke sites in realtime te kunnen lokaliseren aan de hand van Realtime Trailer Location Services.

Amazon laat met nieuwe service verschillende soorten robots samenwerken

Bij veel bedrijven worden verschillende soorten robots – vaak van verschillende leveranciers – in één faciliteit ingezet. Amazon heeft vastgesteld dat dat bij de bediening van die verschillende soorten robots (AGV’s, AMR’s, etc) geregeld problemen oplevert.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.