DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

Transporeon lanceert gratis Transport Logistics 4.0 Benchmark tool

Samen met RWTH Aachen University heeft Transporeon de Transport Logistics 4.0 Benchmark tool ontwikkeld. Die moetenverladers, leveranciers en retailers inzicht geven in hun mate van digitalisering en welke stappen die ondernemers kunnen zetten om beter in te spelen op de eisen die de markt en de digitaliseringsgolf aan hen stelt.

Conundra zorgt voor efficiëntere planning van leerlingenvervoer

Scholengroep Dender implementeerde bij de start van dit schooljaar OptiFlow, de routeoptimaliseringstool van Conundra, om de planning van 18 schoolbussen slimmer te organiseren. De scholengroep omvat meer dan 30 instellingen in de regio Aalst en gebruikt zijn vloot om leerlingen van en naar school te brengen én daguitstappen te organiseren.

Qlik introduceert geavanceerde geoanalyse met overname Idevio

Het in visual analytics gespecialiseerde Qlik neemt Idevio over, een Qlik partner en Zweedse leverancier van geografische software en diensten. Door de overname breidt Qlik zijn bestaande kaartfunctionaliteit uit en worden uitgebreide mogelijkheden voor geavanceerde geografische toepassingsscenario’s geboden.

Zetes ontwikkelt OpenTheCar-oplossing voor nox NightTimeExpress

Zetes heeft voor nox NightTimeExpress (voorheen TNT Innight) een OpenTheCar-oplossing ontwikkeld en geïntegreerd met ZetesChronos. Daarmee kunnen hun chauffeurs ’s nachts in auto’s van klanten leveren en afleveringen bevestigen, zonder daarvoor een sleutel nodig te hebben.

Logitrans introduceert nieuwe palletwagen met weeginrichting

Daarmee wil Logitrans inspelen op de vraag vanuit de transportsector en firma’s met grote distributiecentra die vaak het gewicht moeten kennen van de goederen die vertrekken, zonder daarbij tijd te verliezen. De nieuwe palletwagen met weegschaal weegt tot 2200 kg, heeft een tarrafunctie, zero positieve, batterij indicator en vier weegcellen met een nauwkeurigheid van 99,95%.

Contargo lanceert Koblenz Multimodal Express

Het logistieke containerbedrijf Contargo heeft zijn spoordiensten uitgebreid. Sinds januari biedt Contargo een nieuwe spoorverbinding tussen Rotterdam en Koblenz. De ‘Koblenz Multimodal Express’ start met een vaste dienstregeling en twee retourdiensten per week.

NSK krijgt 72% meer ruimte in nieuw EDC

Rollagerproducent NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha) is in Tilburg, op vier kilometer van de bestaande locatie, begonnen met de bouw van een nieuw Europees distributiecentrum (EDC). Door de oppervlakte van 17.357m² beschikt de site over 72% meer magazijnruimte en is er plaats voor 51% meer pallets, terwijl ook de ruimte voor rekken en de laadruimte verdubbeld is.

Europese kmo’s willen steeds meer exporteren

Europese kmo’s richten zich steeds meer op export om meer inkomsten te genereren, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van UPS tijdens het tweede en derde kwartaal van 2016. Grote uitzondering vormt het Verenigd Koninkrijk, waar het vertrouwen in de export in de maanden na het Brexit-referendum aanzienlijk is afgenomen.

Henk Deloof wordt commercieel directeur bij Logflow

Henk Deloof was voorheen actief als commercieel verantwoordelijke bij Egemin.

Groep Heylen plant groot innovatief logistiek project in Gent

Groep Heylen plant op het ‘Eiland Zwijnaarde’ bij Gent de realisatie van een groot logistiek complex voor warehousing. Het project volgt op een oproep van Waterwegen en Zeekanaal voor projecten op het zogenaamde ‘Tech Lane Ghent Logistics’, een strategische site gelegen aan het klaverblad van Zwijnaarde (het kruispunt van de E40 en E17).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.