DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

Transportsector volgt de weg van de groei

Dat is de bevinding die de Nederlandse bank ABN AMRO in een rapport optekent. Volgens het rapport daalde de omzet van alle bedrijven die in de transportsector actief zijn in 2016 met 0,3%. De vrachtvolumes gaven vorig jaar een positiever beeld en stegen met 2,3%.

Crown breidt WP 3000-serie elektrische pallettrucks uit

Nieuwkomer is de WP 3010. Met een gewicht vanaf 279 kg (excl. batterij) en een hefvermogen tot 1,6 ton is de nieuwe truck een lichtere aanvulling op de WP 3000-serie. Duurzame stalen afdekpanelen moeten de truck tegen zware werkomgevingen wapenen, terwijl de compacte afmetingen er dan weer voor zorgen dat de pallettruck gemakkelijk kan manoeuvreren in krappe ruimten.

Montea levert twee nieuwbouwprojecten op Brussels Airport

Beide projecten kaderen binnen het groeiplan “2040” van The Brussels Airport Company, dat de logistieke keten op de luchthaven efficiënter wil maken door toekomstige groei te accommoderen en oude gebouwen te vervangen door een moderne, energiezuinige infrastructuur.

Snel en efficiënt orders tegelijkertijd verzamelen met Pcdata’s PickCart!

(advertorial) Met de PickCart van Pcdata beschikt u over een eenvoudig en flexibel muti-orderpicksysteem. Het systeem biedt u een hogere productiviteit en betere kwaliteit dan andere orderpick technologieën zoals barcodescanning of voicepicking.

Assmann Büromöbel verhoogt productiviteit met ZetesMedea Voice Picking

Assmann Büromöbel is een traditioneel, middelgroot familiebedrijf dat in het hoofdkantoor in het Oost-Vlaamse Melle dagelijks zo’n 2000 meubelstukken produceert. Het picken van meubelonderdelen is cruciaal voor de meubelproducent. Elke dag picken twee ploegen van maximaal zeven pickers zo’n 4500 losse onderdelen, die vervolgens geassembleerd worden tot bureaus, opbergconcepten, dockingsystemen, scheidingswanden of bedrijfsloungemeubels.

Zalando test levering met geolocatie in België

Zalando is in Brussel, Gent en Antwerpen samen met de Belgische startup Parcify gestart met een proefproject voor het leveren van pakjes. Klanten die aan de test deelnemen, kunnen kiezen waar en wanneer hun pakje moet worden geleverd. Maar in plaats van thuis te moeten wachten, kunnen ze het tijdstip en de locatie van de levering kort van tevoren wijzigen.

Kuehne + Nagel wordt wereldwijd transporteur voor de Grünenthal Group

Grünenthal is een farmaceutisch onderzoeksbedrijf met hoofdzetel in Aken, Duitsland. Het bedrijf beschikt over productiesites in Europa en Latijns-Amerika en is via onderaannemingen in 32 landen vertegenwoordigd. De producten van Grünenthal zijn in 155 landen beschikbaar.

Montea verwerft 14.000m² logistieke ruimte voor Metro Cash & Carry

In december 2013 sloot Montea met MG Real Estate een partnership voor de ontwikkeling van het duurzaam logistiek park ‘MG Park De Hulst’ in Willebroek, met in totaal 150.000m² te ontwikkelen logistieke ruimte. Nu voegt Montea opnieuw een hoogwaardig distributiecentrum toe aan zijn portefeuille op MG Park De Hulst.

Fusie Yusen Logistics Turkije en Inci Lojistik creëert ‘Yusen Inci Lojistik’

Yusen Logistics Turkey (dochteronderneming van Yusen Logistics) en Inci Lojistik (dochter van Inci Holding) zijn gefuseerd en gaan sinds 1 april verder onder de naam Yusen Inci Lojistik. Het bedrijf wordt aangestuurd door Hakan Meric, voormalig directeur van Yusen Logistics Turkey (zie foto).

7 op 10 retailers plant investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies, dat de technologische trends analyseert die de toekomst van retail mee vormgeven en de winkelervaring kunnen verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor voorraadbeheer en ‘planogram compliance’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.