DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

Prijsindex op laagste niveau in 8 jaar terwijl de dieselindex blijft stijgen

Uit de 31ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting – een kwartaalpublicatie over de dynamiek van de transportmarkt – blijkt dat de transportprijzen in het eerste kwartaal van 2017 met 9,0% gedaald zijn, vergeleken met het vierde kwartaal van 2016.

Uber lanceert Uber Freight

Uber Freight is een app die transporteurs en beschikbare ladingen aan elkaar koppelt. Daarmee wil Uber de stress bij chauffeurs wegnemen om op zoek te gaan naar ladingen, wat vaak meerdere uren en verschillende telefoontjes in beslag neemt.

ECS en 2XL vormen één logistieke groep

De logistieke familiebedrijven ECS European Containers en 2XL hebben een akkoord bereikt om samen één Europese logistieke groep te vormen. Daarbij zal 2XL worden opgenomen in de groep ECS European Containers, dat alle aandelen van 2XL verwerft.

Overname van Vanderlande een feit

De overname van Vanderlande door Toyota Industries Corporation (TICO) is afgerond. Na de aankondiging van de overname in maart van dit jaar maakt Vanderlande nu officieel deel uit van TICO. Vanderlande behoudt zijn naam en identiteit en blijft opereren als onafhankelijke entiteit vanaf zijn bestaande locaties wereldwijd.

PostNL belevert zakelijk Amsterdam met e-bakfiets

Postbezorgers bezorgen hun post sinds jaar en dag te voet of met de fiets. Maar om de brievenbussen te legen en grote aantallen post bij ondernemers te halen en te brengen, zet PostNL bestelauto’s in. Na succesvolle testen met de elektrische bakfiets en kleine elektrische voertuigen in de Amsterdamse binnenstad vorig jaar, gaat PostNL verder de weg van duurzaamheid op.

Bedrijven omarmen digitale innovatie om de supply chain in de toekomst te beheren

Dat is de conclusie van een onderzoek naar de toekomst van supply chains dat de Economist Intelligent Unit (EIU) in februari 2017 verrichtte bij 522 executives in 13 landen in Noord-Amerika, Europa en Asia Pacific. Het onderzoeksrapport ‘Rebooting supply chains: Shorter, smarter and more sustainable?’ toont aan dat ondernemingen zich de komende vijf jaar meer en meer op innovatie zullen richten om hun bedrijf weerbaar te maken voor eventuele disrupties en de toenemende concurrentie.

Tony’s Chocolonely zet Descartes Global Logistics Network in bij groeiplannen in VS

De Amsterdamse chocolademaker die is opgericht om een einde te maken aan slavernij en uitbuiting in de cacao-industrie, breidt zijn huidige gebruik van de EDI-oplossing van Descartes uit om zijn expansie in de Verenigde Staten te ondersteunen.

SAP en Google versterken samenwerking in de cloud

Niet alleen is het aantal SAP-technologieën en -applicaties met een certificering voor Google Cloud Platform (GCP) vergroot, beide bedrijven gaan ook nauwer samenwerken op het vlak van machine learning, het Internet of Things, datatransparantie en -opslag en werkplekproductiviteit.

Hubo wil marktpositie versterken met SAP

De Belgische doe-het-zelfketen gaat voluit voor een omnichannel aanpak en werkt daarvoor samen met SAP. Hubo stapte van een complex systeem – in feite zes of zeven verschillende systemen – over naar één ERP-systeem waar alles op draait. SAP implementeerde niet alleen het ERP-pakket, waardoor Hubo’s backoffice maar ook aankoop en verkoop in een stabiele omgeving verlopen, maar vulde die oplossing ook aan met SAP Hybris waardoor Hubo een directe link met zijn klanten heeft.

Dassy Europe investeert in Modula liften met Vanas Engineering

Dassy Europe werd in 2007 opgericht als spin-off van een Belgische textielgroep met meer dan 45 jaar ervaring in de productie van werkkledij. Via een uitgebreid dealernetwerk blijft de onderneming haar marktaandeel in meer dan 20 landen versterken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.