DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

Bpost neemt meerderheidsaandeel in Active Ants

Active Ants is een e-fulfilment bedrijf gevestigd in het Nederlandse Nieuwegein. Het bedrijf specialiseert zich in cross border e-commerce logistiek en staat in voor opslag, orderpicking en inpakken. Er werken 179 mensen.

Nieuwe investeerders voor TheValueChain

TheValueChain, een op SAP gefocust consultingbedrijf met kantoren in Kontich en Waver, haalt nieuw kapitaal op bij een groep van investeerders. Daarmee wil het zijn groeistrategie ondersteunen en zich wapenen met het oog op potentiële overnames.

Welke medewerkers helpen je de vierde industriële revolutie te overleven?

De technologische vooruitgang blijft de wereld waarin we leven veranderen. Dat doet meteen ook de vraag naar mogelijke implicaties voor werknemers rijzen. Immers, nu al worden bepaalde functies door de automatisering van de arbeidsmarkt getroffen worden.

Gaming-technologie vindt toepassing in de logistieke wereld

Tegenwoordig wordt gaming-technologie in steeds meer andere industrieën dan de gamingwereld ingezet. Daarom wil Hogeschool West-Vlaanderen in Kortrijk (Howest) meer studenten van de opleiding Digital Arts & Entertainment (DAE) laten doorstromen naar die andere industrieën, bijvoorbeeld de logistieke sector.

Dematic bouwt automatisch hoogbouwmagazijn voor Poco Loco

Dematic heeft in Roeselare een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn opgericht met een totale oppervlakte van 8.000m² voor voedselproducent Poco Loco. In augustus 2017 werd met de bouw van het hoogbouwmagazijn van start gegaan en intussen heeft de snackfabrikant het magazijn in gebruik genomen.

Gamification moet tekort aan logistiek personeel wegwerken

Omdat verladers en logistiek dienstverleners steeds moeilijker geschikt personeel vinden, zoals orderpickers of heftruckchauffeurs, heeft Logistic Workx een oplossing ontwikkeld om de ‘pre-boarding’ en ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers te verbeteren.

Combilift krijgt nieuwe fabriek in Ierland

Combilift heeft zijn nieuwe hoofdkantoor annex fabriek officieel geopend. Met de nieuwe site in het Ierse Monaghan gaat een investering van 50 miljoen euro gepaard. Het gebouw beslaat een oppervlakte van 46.000m². De komende vijf jaar wil de sterk groeiende onderneming er haar productiecapaciteit in één enkele shift verdubbelen.

Kilometerheffing zorgde voor 3,2% meer ontvangsten in 2017

De kilometerheffing voor vrachtwagens in België heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht. In totaal reden de vrachtwagens van meer dan 3,5 ton 6,13 miljard kilometer op betalende tolwegen. Het maandelijks gemiddelde aantal verreden kilometers steeg in 2017 met 3,41%, terwijl de maandelijks geïnde tolgelden met 3,17% toenamen.

Toyota presenteert de nieuwe Traigo 80 elektrische heftruck voor zware toepassingen

Met het nieuwe gamma zware 80-volt trucks wil Toyota Material Handling een volwaardig alternatief bieden voor trucks met een contragewicht en een verbrandingsmotor. Het Traigo 80 gamma vervangt de huidige Traigo HT serie en bestaat uit modellen van 6, 7 en 8 ton, waarvan het laatste nu ook verkrijgbaar is met het lastzwaartepunt op 900 mm.

TGW Robotics implementeert een intralogistiek robotsysteem op slechts 150m2 bij Bosch en Siemens.

Sinds de oprichting van de joint venture in 1967, door Robert Bosch GmbH en Siemens AG, groeide BSH Hausgeräte GmbH uit van een Duitse exporteur tot de twee-na-grootste  producent van huishoudapparatuur wereldwijd . Op de BSH-site in Dillingen, Duitsland, implementeerde de onderneming een nieuw intralogistiek robotsysteem van TGW Robotics, dat slechts 150 vierkante meter inneemt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.