DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

Blockchain maakt opgang in Europa

Volgens IBM speelt België een voortrekkersrol in de adoptie van blockchain. De vraag naar blockchain-experts in ons land stijgt sterk en we beschikken over heel wat experts/thought leaders rond deze technologie. IBM stelt vast dat blockchainprojecten in Europa steeds meer momentum krijgen.

App maakt WMS-informatie altijd en overal toegankelijk

WMS-aanbieder Consafe Logistics zorgt er met een nieuwe app voor dat WMS-informatie altijd en overal toegankelijk wordt. De Astro WMS Mobile Companion app geeft realtime inzicht en stuurt pushberichten met belangrijke informatie. Op die manier worden verantwoordelijke managers en medewerkers automatisch geïnformeerd, zodat ze sneller op elke situatie kunnen inspelen.

Eerste onbemand vaartuig op de IJzer

De Vlaamse Waterweg nv, POM West-Vlaanderen en KU Leuven starten binnen het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ met proefvaarten van een autonoom varend schaalmodel op de IJzer. Het gebruik van autonome vaartuigen biedt volgens de projectpartners immers heel wat nieuwe toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: vermindering van de operationele kosten, optimalisering van het onderhoud, een daling van het aantal ongevallen, vermindering van brandstofkosten, enz.

DP World investeert bijna 200 miljoen euro in Antwerpen

Containeroverslagbedrijf DP World Antwerp gaat 197 miljoen euro investeren in de uitbreiding van zijn Antwerp Gateway terminal aan het Deurganckdok op Linkeroever. Om aan de verwachte groei te kunnen voldoen, moet de capaciteit van de bestaande containerterminal met ruim een derde toenemen.

Barsan Global Logistics trekt naar Willebroek

De Belgische vestiging van Barsan Group zal vanaf 1 december 2018 haar logistieke activiteiten in de Benelux centraliseren in het Kersdonk Logistics Center in Willebroek. Daarvoor heeft de logistiek dienstverlener een huurovereenkomst op lange termijn met Goodman ondertekend voor 50.000 vierkante meter professionele ruimte.

Selecta/Pelican Rouge betrekt dc van Prologis in Boom

Selecta/Pelican Rouge, aanbieder van koffie en koffie vending machines, heeft met Prologis een langjarige huurovereenkomst gesloten voor circa 8.000 vierkante meter op het industriepark Krekelenberg in Boom. Selecta/Pelican Rouge neemt er zijn intrek in het distributiecentrum Boom DC1, onderdeel van Prologis Park Boom.

Live in 60 dagen met Astro WMS Express

Consafe Logistics introduceert Astro WMS Express voor een snelle implementatie van het Astro warehouse management system. De oplossing is gebaseerd op voorgedefinieerde processen en systeeminstellingen en is bestemd voor magazijnen met 10 tot 50 medewerkers die binnen 60 dagen operationeel willen zijn.

CB Fashion zet RFID in om RFID-initiatieven van klanten te ondersteunen

CB Fashion is een belangrijke logistieke speler op het vlak van mode- en lifestyle. Het bedrijf opereert vanuit 6 locaties in Nederland en heeft meer dan 400 vaste medewerkers in dienst. CB Fashion heeft een langdurige relatie opgebouwd met modemerken zoals NA-KD, America Today, Sarah Pacini, Suitsupply, Cavallaro, Olsen Mode en Micro Fashion.Om de RFID-initiatieven van zijn klanten te ondersteunen, heeft CB Fashion Mieloo & Alexander ingeschakeld.

Internetgigant Alibaba vestigt zijn nieuw Europees megadistributiecentrum in Luik

Ondanks de recente pogingen van Nederlandse premier Mark Rutte om het distributiecentrum naar Nederland te krijgen zou Alibaba definitief gekozen hebben voor een eerste Europese hub in de omgeving van de luchthaven van Luik. Dit werd bevestigd door Europees directeur Terry von Bibra in een gesprek met HLN.

Mexx doet een beroep op Progress voor herlancering

Mexx, een modemerk dat op zijn hoogtepunt 1 miljard US dollar aan inkomsten behaalde, werd in augustus 2017 overgenomen door de eigenaren van RNF, een Nederlandse holding voor schoenen, modeaccessoires en kleding. Zij doopten het merk om tot Mexx International B.V. en stelden als missie om van Mexx International een wereldwijd merk te maken, geïnspireerd door productontwerp, uitstekende winkel- en online ervaringen en efficiënte marketing.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.