DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

P&O Ferrymasters vaart nieuwe koers met Corax SaaS WMS

Tot voor kort huurde P&O Ferrymasters de opslag in bij partners. In zijn nieuwe strategische vijfjarenplan – Port Centric strategie genoemd – wordt warehousing evenwel opnieuw een eigen kernactiviteit. Binnen die nieuwe strategie heeft P&O Ferrymasters recent in twee warehouses Corax SaaS WMS van Davanti geïmplementeerd om real-time inzicht in de warehouses te krijgen.

Jungheinrich werkt aan lithium-iontruck met kracht van verbrandingstruck

Tijdens de presentatie van Jungheinrichs nieuwigheden in Hamburg waren alle ogen gericht op de sneak preview van de EFG P30i. Die moet de energiezuinigheid en duurzaamheid van een lithium-iontruck combineren met de kracht en het rijcomfort van een verbrandingstruck in de gewichtsklasse van 1,6 tot 3,5 ton.

Gosselin terminal is nieuwe consolidatiehub voor binnenvaart

Containers die via het Albertkanaal naar en uit de Antwerpse Haven gaan, worden sinds 1 februari 2020 geconsolideerd op de Gosselin Container Terminal in Deurne. Van daaruit worden ze minstens per twintig containers met een lichter naar een van de deep sea terminals gestuurd.

Eyefreight komt in handen van Elemica

Elemica, het digitale supplynetwerk voor de productiesector, heeft de acquisitie aangekondigd van Eyefreight Transportation Management, aanbieder van multimodale SaaS TMS-oplossingen. Door deze combinatie ontstaat één internationaal logistiek en supply chain-netwerk.

‘UPS Economy’ exportservice nu ook voor Belgische kmo’s

UPS breidt zijn UPS Economy exportservice in Europa uit. Na de lancering in juli 2019, is de service nu ook beschikbaar voor klanten in België, Italië, Polen en Spanje. Later volgen meerdere markten. UPS Economy moet kmo’s, met name in de B2C-hoek, een voordelige en flexibele mogelijkheid bieden om te verzenden naar klanten in landen buiten de Europese Unie (EU).

Contargo gebaat bij bredere Schelde in Doornik

De aanpassing van de Schelde in Doornik is afgerond. Die aanpassing maakt deel uit van het Europese Seine-Schelde-project, dat de stroomgebieden van Seine en Schelde beter met elkaar verbindt. Voortaan kunnen er klasse Va-containerschepen met vier rijen containers varen.

BluJay en project44 sluiten alliantie

BluJay Solutions, leverancier van supply chain software en -diensten, gaat een samenwerking aan met project44, het Advanced Visibility Platform voor verladers en logistieke dienstverleners. De samenwerking combineert de multi-tenant, cloudgebaseerde transport management-oplossing van BluJay met project44’s wereldwijde, multimodale netwerk, rigoureuze gegevensbeveiligingssysteem en mogelijkheden voor het opschonen en normaliseren van data.

Riedel optimaliseert logistieke processen met Astro WMS

De Nederlandse kmo Riedel produceert fruitdranken van merken als Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss en enkele private labels. In zijn distributiecentrum in Ede is Riedel momenteel bezig met de implementatie van een warehouse management systeem ter vervanging van de eerder beperkte logistieke functionaliteit in het bedrijfsbrede ERP-systeem.

Eerste Europese ‘Lean & Green’ Star gaat naar Refresco

De Refresco Group, met hoofdkwartier in Rotterdam, is een onafhankelijke wereldproducent van water, frisdranken en vruchtensappen voor supermarkten en A-merken met productie op meer dan 60 locaties in Europa en Noord-Amerika. Voor haar transportorganisatie in Europa mocht de onderneming de eerste Europese ‘Lean & Green’ Star in ontvangst nemen.

Meer en meer retourbeleid in businessplan

(Advertorial) De afgelopen koopjesperiode zorgde opnieuw voor een record aan retourpakketten. Twee derde van de online shoppers zenden eerder hun pakket terug, dan het persoonlijk naar de dichtstbijzijnde fysieke winkel te brengen. Hoe pak je de vele retours aan in de toekomst?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.