DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

PwC voegt SafeDistance wearable van Lopos aan z’n aanbod toe

Voortaan is de wearable SafeDistance van het Gentse bedrijf Lopos opgenomen in de wereldwijde Zone Check-dienstverlening van PwC. Zone Check is een aanbod voor bedrijfscontinuïteit met onder meer een beheerdersmodule en een app voor contactopsporing.

CLS iMation introduceert de Agilox OCF in Europa

CLS iMation, de CLS business unit voor Intelligent Solutions for Logistics Automation, brengt de nieuwe Agilox OCF op de markt in België, Nederland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Portugal en Spanje. De Agilox OCF, ofwel ‘Omnidirectional Counterbalanced Forklift’ is een autonome, omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht en vormt een uitbreiding op het assortiment intelligent geleide voertuigen (IGV’s) die werken met behulp van zwermintelligentie.

Katoen Natie stapt over naar SaaS-oplossing van Oracle

Katoen Natie gaat zijn financiële en aankoopprocessen voortaan beheren en integreren in Oracle Cloud ERP. De SaaS-oplossing van Oracle moet de logistiek dienstverlener helpen de bedrijfsprocessen van alle entiteiten en activiteiten te optimaliseren.

Flanders Make ontwikkelt autonome machines voor landbouw en industrie

Het strategisch onderzoekscentrum Flanders Make ontwikkelde de eerste zelfrijdende tractor in ons land die allerlei taken van de landbouwer kan overnemen. Daarmee is een tractor die zonder bestuurder over een veld rijdt en daar zelfstandig aan de slag gaat over enkele jaren realiteit.

Trimble biedt Video Intelligence voor veiliger transport op Europese wegen

Trimble wil met zijn Video Intelligence-oplossing transportbedrijven in staat stellen de veiligheid op de Europese wegen te verbeteren. Vlooteigenaren kunnen ongevallen reconstrueren met videobeelden van extern gerichte breedhoekcamera’s om ze te helpen beschermen in geval van een ongeval.

Digitale transformatie wordt een must voor bedrijven

NTT Ltd., wereldwijd leverancier van technologiediensten, publiceert met het rapport ‘Future Disrupted: 2021’ zijn voorspellingen voor de technologietrends van volgend jaar. Die trends zijn gebaseerd op belangrijke technologische evoluties die verandering zullen aansturen en op de essentiële inzichten van de NTT-experts.

Vernieuwde ‘STREAM Goederenvervoer’ belicht impact van batterijproductie op CO2-uitstoot

Onderzoeksbureau CE Delft heeft in opdracht van Topsector Logistiek een update verzorgd van het handboek STREAM Goederenvervoer. Deze vernieuwde editie brengt ook in kaart wat de impact is van batterijproductie op de CO2-emissies tijdens de levenscyclus van elektrische vrachtvoertuigen.

Dutch Flower Group digitaliseert inkoopproces met SAP Commerce Cloud

Dutch Flower Group (DFG) is met meer dan dertig individuele handelsbedrijven de grootste exporteur van planten en bloemen ter wereld. Via de klanten van DFG vinden iedere week gemiddeld 75 miljoen bloemen, 10 miljoen boeketten en 10 miljoen planten hun weg naar consumenten wereldwijd.

Werk snel en veilig met een rollenbaansysteem van Vanas

De tweede golf van de Corona crisis slaat hard toe. Het is belangrijk dat u uw werknemers kan beschermen. Een rollenbaansysteem kan helpen om uw medewerkers te beschermen en tegelijk uw productiviteit te verhogen. Zo kunnen de activiteit uw magazijn, zelfs met een lagere bezetting, nog steeds efficiënt blijven door gaan.

Rewe breidt dc in Neu-Isenburg uit met Witron

Supermarktketen Rewe voorziet sinds begin 2015 meer dan 6500 klanten in heel Duitsland van 17.500 verschillende droge producten vanuit het distributiecentrum in Neu-Isenburg. Om flexibel te kunnen inspelen op het dynamische koopgedrag van vandaag optimaliseert Rewe zijn volledige toeleveringsketenproces van grootformaat producten met een lage omloopsnelheid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.