DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

Logista leeft Tabaksrichtlijn na dankzij traceerbaarheidsoplossing van Zetes

Logista is de grootste distributeur van tabaks- en andere producten in Zuid-Europa. Het bedrijf distribueert producten naar 300.000 winkels en verkooppunten in Spanje, Frankrijk, Italië, Portugal en Polen. Om aan de eisen van de Tabaksrichtlijn (TPD) te kunnen voldoen en de logistiek- en leveringsprocessen te optimaliseren heeft Logista de TPD-oplossingen van Zetes geïmplementeerd.

Jungheinrich krijgt goud voor duurzaam ondernemen

Voor de tweede keer op rij heeft heftruckproducent Jungheinrich goud gekregen voor zijn inzet op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Die status werd toegekend door het platform voor duurzaamheidsbeoordelingen EcoVadis. Met de erkenning behoort Jungheinrich tot de meest verantwoordelijke en duurzame bedrijven van de meer dan 55.000 gecertificeerde ondernemingen.

Witron bouwt dc voor grootste coöperatieve levensmiddelendistributeur in de VS

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG), met hoofdvestiging in Kansas City, is de grootste coöperatieve levensmiddelengroothandel in de Verenigde Staten. AWG staat er bekend om zijn eigen winkelmerken als Best Choice, Always Save, Clearly by Best Choice, en Best Choice Superior Selections.

Udea neemt omnichannel oplossing van Vanderlande in gebruik

Udea, een Nederlandse retailer in biologische voedingsmiddelen, heeft in zijn nieuwe distributiecentrum in Veghel een automatisch storage and retrieval systeem (AS/RS) van Vanderlande in gebruik genomen. De oplossing bestaat uit een goods-to-person Adapto-systeem, omnichannel picking stations en smart item robot (SIR) technology.

Virtual Supply Chain Innovations 2020 opent vandaag de deuren

Na alle commotie rond de organisatie van fysieke evenementen hebben we dit jaar gekozen voor een virtuele editie van Supply Chain Innovations. Vandaag is het eindelijk zover en werden  om 09.00u de deuren van Virtual Supply Chain Innovations 2020 geopend.

IT- en endpoint security webinar

(Advertorial) SDE beschermt al jaren de online activiteiten van haar klanten. Nu het steeds belangrijker wordt dat bedrijfsnetwerken altijd en van overal veilig toegankelijk zijn, wordt endpoint security een zorg voor elk bedrijf. Daarom organiseerde SDE in samenwerking met ClearMedia een webinar waarin IT-experten van beide bedrijven aan de hand van een klantencase uitleggen hoe zij hun klanten online beschermen.

Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.

Paulig automatiseert proces voor ordermanagement met Esker

Internationale food and beverage-onderneming Paulig levert producten als koffiesoorten en dranken, Tex-Mex en kruiden, snacks en plantaardige opties. De merken van de onderneming zijn Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green en Poco Loco. Het bedrijf heeft zijn ordermanagementproces geautomatiseerd met de AI-gedreven oplossing voor ordermanagement van Esker.

Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen.

Nu donderdag Virtual Supply Chain Innovations 2020

Teken NU in en bezoek gratis het Event dat donderdag om 09:00u de deuren opent. Al om en bij de 700 bezoekers registreerden zich en zijn op de afspraak in de nieuwe wereld van de next level events. Log in en wandel naar de informatiebalie waar Cynthia u wegwijs maakt naar het seminarprogamma en de partners.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.