DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

Flagship distributiecentrum Nestlé en XPO Logistics operationeel in VK

Logistiek dienstverlener XPO Logistics en voedings- en drankenbedrijf Nestlé hebben hun nieuwe flagship distributiecentrum en technologiehub in het VK in gebruik genomen. Beide bedrijven begonnen in 2018 samen te werken aan het ontwerp en de bouw van het ‘Digital Distribution Warehouse of the Future’, samen met technologiepartner Swisslog Logistics Automation.

Inther Group introduceert gerobotiseerde machine GRIPP

Met de ontwikkeling van de GRIPP voegt system integrator Inther Group een volautomatische pickingtechnologie aan zijn productportfolio toe. GRIPP, wat staat voor Gantry Robotic Intelligent Piece Picker, is voorzien van een intuïtieve user interface en kan tot 1200 stuks per uur verwerken.

Coöperatie Hoogstraten traceert aardbeien met visie- en RFID-technologie

Aangezien de aardbeien van Coöperatie Hoogstraten afkomstig zijn van een 200-tal telers, is het logistiek gezien niet eenvoudig de producten doorheen de keten te traceren. Daarom gingen de coöperatie op zoek naar een automatisch traceringsysteem dat de kartonnen ‘punnets’ (bakjes) en trays met aardbeien linkt aan de pallet waarop ze zich bevinden.

Boots zet winkel-fulfilment om in omnichannel fulfilment met Witron

Doordat klanten tijdens de lockdown vaker voor online bestellen kozen, zag Boots zijn online business tijdens de pandemie met meer dan 150% toenemen. De Britse drogisterijketen moest zijn processen dan ook onmiddellijk aan het toenemende aantal e-commerce bestellingen kunnen aanpassen.

The Cotton On Group neemt tweede Traysorter van Vanderlande in gebruik

The Cotton On Group, een van de grootste retailers van Australië, heeft acht merken, exploiteert meer dan 1400 winkels in 20 landen en stelt wereldwijd 20.000 mensen tewerk. Vanuit haar distributiecentrum in Avalon Victoria bedient de onderneming zowel Australische winkels als onlineklanten.

Colruyt Group en AB Inbev gaan samen markt voor waterstoftrucks in België ontwikkelen

Colruyt Group en AB Inbev willen starten met emissievrije leveringen door waterstoftrucks tussen de respectieve logistieke hubs in België. Met het oog op zero-emissie transport willen de twee bedrijven verder bouwen aan de waterstofeconomie voor zwaar transport in België.

Norbord automatiseert labelen van pallets met Zetes

Norbord, een wereldwijde fabrikant van houten plaatmateriaal, produceert in zijn Belgische vestiging in Genk ruim 1.200m³ OSB-platen per dag. De logistieke medewerkers brengen er elke dag 1.400 labels aan op pallets voor het beheer van de platen en voorraden.

Wissel aan de top bij JLL Belux

Vanaf 1 mei 2021 wordt Mathieu Opsomer de nieuwe head of Industrial & Logistics Leasing Belgium bij Jones Lang LaSalle. Daarmee volgt hij Walter Goossens op, die na bijna 34 jaar bij JLL een nieuwe wending aan zijn carrière wil geven. Mathieu deed 5 jaar ervaring op bij King Sturge en werkt ondertussen bijna 10 jaar bij JLL.

Sick lanceert kostenefficiënte LiDAR-veiligheidssensor ‘scanGrid’

Voor gebruikers van AGC’s (automatic guided cart) en/of palletshuttlesystemen heeft Sick de scanGrid geïntroduceerd. Het zou gaan om de eerste LiDAR-veiligheidssensor ter wereld die gebruikmaakt van de safe solid-state technologie. Bovendien moet de gunstige prijs-prestatieverhouding de scantechnologie ook haalbaar maken voor de beveiliging van eenvoudige AGC’s tot performance level c.   Een van de troeven van de scanGrid is dat hij de productiviteit in de logistieke omgeving kan opdrijven.

Hakka neemt participatie in DigiTrans

Hakka, eigenaar van een digitaal samenwerkings- en e-commerceplatform voor containerlogistiek in Antwerpen, neemt een participatie in en integreert met DigiTrans, een spin-off van de Universiteit Antwerpen en imec die back-end AI-gebaseerde algoritmen voor gegevensinterpretatie en -planning ontwikkelt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.