DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

De uitrol van nieuwe diensten dragen volgens DPDgroup ook bij tot de verdere daling van de totale CO2-uitstoot. De service ‘Predict’, bijvoorbeeld, doet de ‘last mile’ uitstoot met 4% afnemen Predict is een interactieve bezorgservice waarbij Europese ontvangers via sms of e-mail het exacte tijdslot weten waarbinnen ze hun pakket zullen ontvangen.
 
DPDgroup streeft ernaar al zijn klanten te voorzien van een CO2-neutrale pakketlevering zonder extra kosten voor de klanten. Het belang dat DPDgroup aan die leveringen hecht, maakt deel uit van het DrivingChange-programma en is gebaseerd op drie onderling verbonden principes:

  • De nauwkeurige meting van de CO2-voetafdruk; 
  • Verlaging van de uitstoot met ondersteuning van een intern fonds, het inzetten van voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen en een ecologische rijstijl en tot slot, de optimalisering van routes en maximalisering van de laadcapaciteit van het wagenpark. De 2.000 extra voertuigen met Euro 6-norm doen bovendien de gemiddelde leeftijd van het wagenpark dalen. De wagens zijn nu gemiddeld jonger dan vijf jaar.  
In vergelijking met 2013 realiseerde DPDgroup vorig jaar een daling van de CO2-uitstoot met 11,2% per pakket. Daarmee behaalt het bedrijf nu al zijn CO2-doelstelling voor 2020. In 2017 startte DPDgroup een samenwerking met het ‘Sciences Based Target’-initiatief om zijn nieuwe ambities op het vlak van CO2-reductie te bepalen.
 
  • Compensatie door investeringen in zeven hernieuwbare energieprojecten die getoetst worden aan de strengste normen op de markt. 
Dat het aantal pakketten jaarlijks toeneemt, stelt ook steden voor een aantal uitdagingen, of het nu gaat om het verkeer, het aantal pakketten, geluidsoverlast of de CO2-voetafdruk. Ook DPDgroup voorziet alternatieve oplossingen voor de levering in verschillende Europese steden. DPD Duitsland, bijvoorbeeld, verzorgt leveringen per bakfiets in combinatie met een micro-depot in de binnenstad, voornamelijk aan particulieren in Neurenberg. Het voordeel van de bakfietsen is groot in een verstedelijkt gebied met een aanzienlijk aantal stops. In 2017 leverden de bakfietsen in combinatie met het gebruik van een micro-depot meer dan 80.000 pakketten, bijna evenveel leveringen als traditionele voertuigen. Met deze milieuvriendelijke opzet slaagt DPD Duitsland erin 16 ton CO2 minder uit te stoten en 25% stikstofoxide en 33% fijnstof te reduceren. 

Recente nieuwsberichten

Reflex Logistics Solutions sluit partnership met A2B Solutions

De ontwikkelaar van oplossingen voor logistieke dienstverlening Reflex Logistics Solutions (Hardis Group) versterkt zijn aanwezigheid in Noord-Europa door een partnership aan te gaan met A2B Solutions. Het recent opgerichte A2B Solutions, gevestigd in het Zweedse Göteborg, wordt de distributeur en integratiepartner van het Reflex softwarepakket (Reflex WMS, Reflex WMS for Factory en Reflex In-Store Logistics) in Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en IJsland.

Still lanceert LXT/LXW-serie trekkers en platformwagens

Still komt op de markt met de nieuwe LXT 120-350 elektrische trekkers – met trekcapaciteiten tussen 12 en 35 ton – en de LXW 20-30 elektrische platformwagens – met laadvermogens van twee en drie ton op het platform en trekcapaciteiten tot zes ton.

Eén op drie Vlamingen voorkomt januaridip door te shoppen

Ondertussen ligt Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, alweer achter ons. Ook 30% van de Vlamingen beweert last te hebben van die sombere dag in januari. Maar volgens de Happy Index, een onderzoek in opdracht van Manhattan Associates, blijkt dat consumenten de donkere januaridagen opvangen door te winkelen.

Transporeon neemt SupplyStack en Nexogen over

Na de overname van Logit One in december 2021, breidt Transporeon opnieuw uit door de overname van twee bedrijven: SupplyStack en Nexogen. Met de overname van SupplyStack voegt Transporeon multimodale en LTL-mogelijkheden toe aan zijn wereldwijde transportmanagementplatform van industriële verladers, retailers en logistiek dienstverleners en vervoerders.

Veiligheidschecklist intern transport

(White paper) Veiligheid in uw magazijn: het is en blijft het belangrijkste aspect van elk logistiek proces. In de eerste plek natuurlijk voor de bescherming van uw medewerkers en alle omstaanders, maar ook om schade te voorkomen aan uw materieel en infrastructuur.

Vanas introduceert Opex magazijnautomatisering

Vanas Engineering, leverancier en system integrator van intralogistieke oplossingen in de Benelux, breidt zijn segment uit met een nieuwe productrange van picking- en sorteeroplossingen van het Amerikaanse bedrijf Opex Corporation. Opex biedt e-commerce-fulfilmentoplossingen met schaalbare magazijnrobots (I-bots) om de supply chain te stroomlijnen: van voorraadopslag en picking tot sorteren en verzenden.

Leuze lanceert barcode positioneersysteem met één enkele sensor

In de intralogistiek is het belangrijk dat de stapelkranen en dwarsoverzetwagens geen gevaar vormen voor het personeel. De positie en snelheid moeten worden bewaakt tijdens onderhoudswerkzaamheden of wanneer met een bemande wagen wordt gewerkt.

Maatwerkbedrijf Bewel stapt over van ECC naar SAP Private Cloud

Maatwerkbedrijf Bewel ondersteunt bedrijven met allerhande activiteiten op maat: van verpakkings- tot montagewerken, van kledingstukken winkelklaar maken tot kwaliteitscontroles of het onderhoud van een groene bedrijfsomgeving of openbare ruimte, enz.

Orderchamp maakt groen verzenden mogelijk vanuit eigen DC

De Nederlandse scale-up Orderchamp biedt een digitaal inkoopplatform waar zelfstandige retailers en merken met elkaar worden verbonden om wereldwijd aantrekkelijk te blijven voor lokale consumenten. Orderchamp biedt op zijn platform een assortiment van meer dan 400.000 producten van ruim 4.500 verschillende Europese merken, waaronder Home & Living, Koken & Tafelen, Baby & Kids, Stationery, Sieraden & Accessoires, Eten & Drinken en Beauty & Health.

Have you considered outsourcing your mission-critical logistics?

A new episode of the Does Logistics Matter? Podcast has just gone live! 🎤 🎧🔊 In this episode, you can listen to Martijn Graat who talks to Johan Elzes, Business Unit Director at Ahlers, about after-sales logistics, which for the end customer is often mission-critical logistics.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.