DPD lanceert DPD fresh voor levering van voeding

Pakketleverancier DPD heeft een nieuwe entiteit opgericht: DPD fresh. Het gaat om een express transportdienst (levering binnen 24u) voor het ophalen en afleveren van droge voeding, verse voeding en diepvriesproducten bij professionals en particulieren. Voor droge voeding gebeurt dat zonder koeling, voor verse voeding (groenten, fruit, vlees of vis) verloopt dat bij temperaturen tussen 0 en 4°C.

Alle diepvriesvoeding wordt op -18°C gekoeld. Kenmerkend voor DPD fresh is het actief gekoelde netwerk, wat inhoudt dat DPD fresh zelf actief de producten koelt, zowel in de depots als tijdens het transport. Daardoor kunnen klanten de vaak dure en vervuilende verpakking uitsparen om hun goederen op temperatuur te houden.
 
In een eerste fase belevert DPD fresh 19 Brusselse gemeenten (Evere, Schaarbeek, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Lambrechts-Woluwe, Etterbeek, Sint-Pieters-Woluwe, Oudergem, Elsene, Watermaal- Bosvoorde, Ukkel, Vorst, Sint-Gillis, Anderlecht, Sint-Jans-Molenbeek, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Ganshoren, Jette, Brussel-Stad) en de Vlaamse rand rond Brussel. Tegen 2022 zal de nieuwe dienst over heel België en Luxemburg worden uitgerold. Met de stap naar de voedingssector treedt DPD in de voetsporen van zusterbedrijf Chronofresh, dat al vijf jaar in Frankrijk actief is.
 
De lancering van de nieuwe service gaat gepaard met de intrek in een nieuw gebouw in Asse-Zellik, waar fors werd geïnvesteerd in de noodzakelijke infrastructuur. Het depot is uitgerust met koel- en diepvriescellen die de klok rond worden gecontroleerd. Voor de ophaling en levering werkt DPD fresh met rolcontainers, isothermische boxen en koelwagens, waardoor het bewaren van de koudeketen, de hygiëne en de voedselveiligheid op elk moment kunnen worden gegarandeerd. Alle maatregelen werden uitvoerig beschreven in een gezondheidscontroleplan (Health Control Plan) dat beantwoordt aan de strikte regelgeving van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Bovendien kreeg elke medewerker van DPD fresh in het DPD learning & development departement een uitgebreide opleiding, over zowel de logistieke sector als alles wat te maken heeft met hygiëne en voedselveiligheid.
 
Bestemmelingen van DPD fresh-leveringen kunnen, net als ontvangers van DPD-pakketten, gebruik maken van de myDPD app die hun levering tot op één uur precies aankondigt. Met de app kunnen ze hun zending ook live volgen en tot 30 minuten vóór de levering het adres en/of de datum van de levering wijzigen.

Foto: DPD fresh

Recente nieuwsberichten

GenieGrips stelt ‘Loading Mirrors’ voor heftrucks voor

GenieGrips, een Australische producent van duurzame, rubberproducten voor heftruckvorken, introduceert met zijn ‘Loading Mirrors’, een eenvoudige oplossing om de heftruckchauffeur vóór de lading te laten kijken. De Loading Mirrors worden door middel van magneten of een plakstrip op de mast van de heftruck bevestigd.

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg Als antwoord op de congestieproblematiek rond Antwerpen lanceerde Van Moer Logistics in mei 2018 een nachthub in de industriezone Hoge Mauw in Arendonk. Het betreft een locatie waar containers die de haven van Antwerpen moeten bereiken of verlaten, kunnen worden gedropt en opgehaald.

Zorgservice XL zet ZetesChronos in voor betere leveringsprocessen naar ziekenhuizen

De Nederlandse logistiek dienstverlener Zorgservice XL investeert in een nieuwe track & trace-oplossing om de processen voor leveringen naar zijn ziekenhuizen te verbeteren. Door de implementatie van ZetesChronos moeten complete visibiliteit en traceerbaarheid van zendingen en hogere serviceniveaus worden gerealiseerd bij de vijf ziekenhuizen waarmee Zorgservice XL samenwerkt.

Vola optimaliseert logistiek met Knapp

De badkamerkranen die Vola in zijn fabriek in het Deense Horsens produceert, worden wereldwijd gedistribueerd. Om zijn opslag- en distributieprocessen te optimaliseren, gaat Vola over tot de installatie van de OSR Shuttle Evo, het automatische opslagsysteem van Knapp.

Transportfederaties noemen looneisen van vakbond onrealistisch

De transportfederaties Febetra, TLV en UPTR hebben van de socialistische vakbond BTB-ABVV een stakingsaanzegging voor onbepaalde duur ontvangen. Die komt er nadat de vakbonden op het paritair comité van 21 februari ll. een aanpassing van de lonen hebben geëist.

Nieuwe Belgische cloudapplicatie voor efficiënt voorraadbeheer bij starters en kmo’s

Webship Online moet starters en kmo’s een gebruikersvriendelijke en betaalbare cloudapplicatie bieden om hun voorraad en bestellingen te beheren. Momenteel maken een tiental Belgische en Nederlandse bedrijven al gebruik van de bètaversie, maar op 1 maart 2019 wordt de Belgische cloudapplicatie internationaal gelanceerd.

Primark breidt distributiecentrum bij Roosendaal uit

Het XXL distributiecentrum van Primark in het Nederlandse Oud-Gastel, bij Roosendaal, beslaat nu al 56.000m² en wordt met nog eens 30.000m² uitgebreid, tot een totale oppervlakte van 86.000m². Het distributiecentrum, waar DSV instaat voor de logistieke operaties, is sinds half 2016 operationeel en is het enige dc van de Ierse modeketen in Nederland.

Contargo start implementatie van Terminal Operating System

Contargo is een van de grote logistieke containernetwerken in Europa. Om de overslag op zijn terminals efficiënter te maken, ontwikkelde Contargo op basis van scrum een eigen Terminal Operating System. Daartoe bundelde het de krachten met IT-dienstverlener synyx uit Karlsruhe.

Prayon ondergaat digitale transformatie samen met SAS

Prayon is al meer dan 100 jaar toonaangevend in fosfaatchemie. Samen met SAS gaat het bedrijf een globaal analytisch platform uitrollen. De samenwerking moet de chemische sites van Prayon in staat stellen met geoptimaliseerde processen het beste uit de beschikbare data te halen.

Solidariteit voor het Gezin implementeert Quintiq met Ordina

Omdat zorgbedrijf Solidariteit voor het Gezin al zijn diensten centraliseert, heeft het in de eerste plaats nood aan een geïntegreerd platform voor personeelsplanning. Daarom nam het zorgbedrijf Ordina Belgium in de arm om er de Quintiq operations planning en scheduling oplossing te implementeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.