DPD lanceert DPD fresh voor levering van voeding

Pakketleverancier DPD heeft een nieuwe entiteit opgericht: DPD fresh. Het gaat om een express transportdienst (levering binnen 24u) voor het ophalen en afleveren van droge voeding, verse voeding en diepvriesproducten bij professionals en particulieren. Voor droge voeding gebeurt dat zonder koeling, voor verse voeding (groenten, fruit, vlees of vis) verloopt dat bij temperaturen tussen 0 en 4°C.

Alle diepvriesvoeding wordt op -18°C gekoeld. Kenmerkend voor DPD fresh is het actief gekoelde netwerk, wat inhoudt dat DPD fresh zelf actief de producten koelt, zowel in de depots als tijdens het transport. Daardoor kunnen klanten de vaak dure en vervuilende verpakking uitsparen om hun goederen op temperatuur te houden.
 
In een eerste fase belevert DPD fresh 19 Brusselse gemeenten (Evere, Schaarbeek, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Lambrechts-Woluwe, Etterbeek, Sint-Pieters-Woluwe, Oudergem, Elsene, Watermaal- Bosvoorde, Ukkel, Vorst, Sint-Gillis, Anderlecht, Sint-Jans-Molenbeek, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Ganshoren, Jette, Brussel-Stad) en de Vlaamse rand rond Brussel. Tegen 2022 zal de nieuwe dienst over heel België en Luxemburg worden uitgerold. Met de stap naar de voedingssector treedt DPD in de voetsporen van zusterbedrijf Chronofresh, dat al vijf jaar in Frankrijk actief is.
 
De lancering van de nieuwe service gaat gepaard met de intrek in een nieuw gebouw in Asse-Zellik, waar fors werd geïnvesteerd in de noodzakelijke infrastructuur. Het depot is uitgerust met koel- en diepvriescellen die de klok rond worden gecontroleerd. Voor de ophaling en levering werkt DPD fresh met rolcontainers, isothermische boxen en koelwagens, waardoor het bewaren van de koudeketen, de hygiëne en de voedselveiligheid op elk moment kunnen worden gegarandeerd. Alle maatregelen werden uitvoerig beschreven in een gezondheidscontroleplan (Health Control Plan) dat beantwoordt aan de strikte regelgeving van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Bovendien kreeg elke medewerker van DPD fresh in het DPD learning & development departement een uitgebreide opleiding, over zowel de logistieke sector als alles wat te maken heeft met hygiëne en voedselveiligheid.
 
Bestemmelingen van DPD fresh-leveringen kunnen, net als ontvangers van DPD-pakketten, gebruik maken van de myDPD app die hun levering tot op één uur precies aankondigt. Met de app kunnen ze hun zending ook live volgen en tot 30 minuten vóór de levering het adres en/of de datum van de levering wijzigen.

Foto: DPD fresh

Recente nieuwsberichten

Zetes pleit voor ecovriendelijke bezorging van online bestellingen

De sluiting van de winkels heeft de logistieke keten in ons land grondig verstoord. Online winkels namen tijdens de lockdownperiode een steeds hogere vlucht. Tegelijk eisen consumenten ook snellere, nauwkeurigere en stiptere leveringen. In een nieuw onderzoeksrapport geeft logistiek dienstverlener Zetes evenwel aan dat 20% van de pakketten niet bij de eerste poging worden geleverd, met een sterke impact op kosten en ook het milieu.

4 voordelen van CHEP voor uw e-commerce

De voorbije maanden is gebleken dat een flexibele supply chain essentieel is voor e-commerce om te kunnen reageren op onverwachte veranderingen in de markt. Met CHEP bent u zeker van kwalitatieve pallets, waar en wanneer u ze nodig hebt. Transporteer uw producten naar online retailers op blauwe pallets zonder palletruil, retourtransporten en verborgen kosten.

Hoe verstuurt u duurzaam en flexibel naar online retailers?

U verstuurt producten naar fysieke en online retailers? Wij begrijpen dat dat best complex kan zijn. Vertragingen, retours, product- en verpakkingsschade kunt u missen als kiespijn. Bovendien speelt ook duurzaamheid een  grote rol bij het succes van e-commerce.

Heylen Warehouses breidt T-Port Logistic Campus verder uit

Gezien het booming effect van e-commerce in coronatijden, ondervindt Heylen Warehouses dat meer klanten zoeken naar ruimte die meteen beschikbaar is om de overcapaciteit van de aanvoer van producten te kunnen verwerken. Daarom heeft de logistiek vastgoedontwikkelaar besloten te starten met de derde bouwfase van de logistieke campus T-Port Logistic Campus op XL Business Park Twente in het Nederlandse Almelo.

BRIXadvice lanceert online platform voor optimalisering van opslag

BRIXadvice, een onafhankelijk advies- en interimmanagementbureau gespecialiseerd in logistiek en supply chain diensten, heeft een online ‘sharing’ platform gecreëerd om bedrijven te helpen hun opslagcapaciteit te optimaliseren. BRIXshare, zoals het platform heet, brengt partijen die nood hebben aan tijdelijke opslagcapaciteit samen met partijen met een tijdelijk overschot aan opslagcapaciteit.

Igus introduceert gratis online simulatie van robots

Om robots gemakkelijk te kunnen programmeren, heeft Igus een besturingssoftware ontwikkeld voor zijn Low Cost automatiseringsoplossingen: Igus robot control. De software is gratis en licentievrij online beschikbaar en moet gebruikers een gemakkelijke introductie bieden tot de wereld van de automatisering.

Westfort Vleesproducten installeert nieuwe intralogistiek van Inther

De realisatie van het slimste vleesbedrijf van Westfort Vleesproducten krijgt steeds meer vorm. Begin maart 2020 is Inther Group on-site gestart met de installatie en bouw van de nieuwe intralogistiek. De huidige locatie in het Nederlandse IJsselstein wordt uitgebreid met een centrale verwerkingslocatie en geïntegreerde invries- en vriesopslag met een oppervlakte van 38.000m².

POM West-Vlaanderen en VIL blazen duurzame logistieke nieuw leven in

De uitbraak van het Covid-19 virus heeft geleid tot een terugval in de acties om de supply chain te verduurzamen. Daardoor wordt er momenteel vooral een beroep gedaan op wegtransport, zo meldt POM West-Vlaanderen. Correct cijferwerk moet overtuigen om opnieuw meer in te zetten op transport via binnenvaart en/of spoor.

H.Essers en Group Machiels werken samen in Port of Limburg

Group Machiels en H.Essers, twee Limburgse familiebedrijven, gaan samenwerken om op de voormalige Ford-terreinen een containerterminal uit te bouwen met een capaciteit van 350.000 TEU/jaar. Daarbij ligt de focus specifiek op de connectie tussen de Haven van Antwerpen en het Limburgse Hinterland via het Albertkanaal: Port of Limburg.

Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers. De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.