DPD lanceert DPD fresh voor levering van voeding

Pakketleverancier DPD heeft een nieuwe entiteit opgericht: DPD fresh. Het gaat om een express transportdienst (levering binnen 24u) voor het ophalen en afleveren van droge voeding, verse voeding en diepvriesproducten bij professionals en particulieren. Voor droge voeding gebeurt dat zonder koeling, voor verse voeding (groenten, fruit, vlees of vis) verloopt dat bij temperaturen tussen 0 en 4°C.

Alle diepvriesvoeding wordt op -18°C gekoeld. Kenmerkend voor DPD fresh is het actief gekoelde netwerk, wat inhoudt dat DPD fresh zelf actief de producten koelt, zowel in de depots als tijdens het transport. Daardoor kunnen klanten de vaak dure en vervuilende verpakking uitsparen om hun goederen op temperatuur te houden.
 
In een eerste fase belevert DPD fresh 19 Brusselse gemeenten (Evere, Schaarbeek, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Lambrechts-Woluwe, Etterbeek, Sint-Pieters-Woluwe, Oudergem, Elsene, Watermaal- Bosvoorde, Ukkel, Vorst, Sint-Gillis, Anderlecht, Sint-Jans-Molenbeek, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Ganshoren, Jette, Brussel-Stad) en de Vlaamse rand rond Brussel. Tegen 2022 zal de nieuwe dienst over heel België en Luxemburg worden uitgerold. Met de stap naar de voedingssector treedt DPD in de voetsporen van zusterbedrijf Chronofresh, dat al vijf jaar in Frankrijk actief is.
 
De lancering van de nieuwe service gaat gepaard met de intrek in een nieuw gebouw in Asse-Zellik, waar fors werd geïnvesteerd in de noodzakelijke infrastructuur. Het depot is uitgerust met koel- en diepvriescellen die de klok rond worden gecontroleerd. Voor de ophaling en levering werkt DPD fresh met rolcontainers, isothermische boxen en koelwagens, waardoor het bewaren van de koudeketen, de hygiëne en de voedselveiligheid op elk moment kunnen worden gegarandeerd. Alle maatregelen werden uitvoerig beschreven in een gezondheidscontroleplan (Health Control Plan) dat beantwoordt aan de strikte regelgeving van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Bovendien kreeg elke medewerker van DPD fresh in het DPD learning & development departement een uitgebreide opleiding, over zowel de logistieke sector als alles wat te maken heeft met hygiëne en voedselveiligheid.
 
Bestemmelingen van DPD fresh-leveringen kunnen, net als ontvangers van DPD-pakketten, gebruik maken van de myDPD app die hun levering tot op één uur precies aankondigt. Met de app kunnen ze hun zending ook live volgen en tot 30 minuten vóór de levering het adres en/of de datum van de levering wijzigen.

Foto: DPD fresh

Recente nieuwsberichten

Meer SKU’s per palletsectie

(Advertorial) Meer small items op dezelfde beperkte plaats. En bovendien minder voorraad per SKU inslaan en de druk op de servicegraad blijven beheersen? Ongestoorde picking met steeds voldoende voorraad en géén stockbreuken in een lopende batch?

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Eolane stroomlijnt demand management met Optimact

(Advertorial) Als producent van elektronische componenten had Eolane Tallinn nood aan een hogere transparantie in de keten, met het oog op een efficiënter demand management. De oplossing vond de organisatie in Optimact van Xeleos Consulting.

Roba Metals detecteert en lokaliseert pallets dankzij Aucxis en Sato RFID printers

Aucxis, partner van Sato Benelux voor RFID-oplossingen, heeft de operationele snelheid en efficiëntie bij het Nederlandse bedrijf Roba Metals verhoogd met behulp van de Sato CL4NX RFID printer. Met gemiddeld 7.000 stalen pallets in voorraad en duizenden leveringen per week, beslaat het Roba Metals servicecentrum en verkoopkantoor in Genk een oppervlakte van 20.000m² en bevat het coils van roestvrij staal die opnieuw worden verwerkt tot op maat gesneden platen voor klanten.

Verkoop van zware elektrische Volvo-trucks nog voor dit jaar

Volvo Trucks start dit jaar nog met de officiële verkoop van zijn complete range zware elektrische trucks, bestaande uit drie modellen. Volgens de vrachtwagenproducent is de tijd rijp voor een snelle toename van het aantal elektrische voertuigen in het zwaardere wegtransport.

Siemens en Google Cloud brengen AI op schaal naar de maakindustrie

Google Cloud en Siemens, leverancier van automatiseringsoplossingen en industriële software, gaan samenwerken om productieprocessen te optimaliseren en de productiviteit op de werkvloer te verbeteren. Daartoe zal Siemens de datacloud- en artificiële intelligentie/machine learning (AI/ML)-technologieën van Google Cloud integreren in zijn fabrieksautomatiseringsoplossingen.

SAS Belux en CGI Nederland willen samen digitale transformatie van productiebedrijven versnellen

SAS gaat samenwerken met ICT-dienstverlener CGI om klanten in manufacturing op het volledige traject van hun digitale transformatie te ondersteunen. SAS Belux en CGI vullen elkaar naar eigen zeggen perfect aan om ervoor te zorgen dat bedrijven hun productieprocessen effectief met artificiële intelligentie (AI) en analytics kunnen stroomlijnen en optimaliseren.

Nieuw City-depot voor GLS in Wijnegem

Afgelopen week heeft GLS Belgium een nieuw leveringsdepot in Wijnegem geopend. De nieuwe GLS-vestiging aan de Antwerpse stadsrand zal instaan voor leveringen naar Antwerpen en het noordelijke en oostelijke deel van de voorstad. Op een oppervlakte van 5.735m² zal het nieuwe depot tot 10.500 pakketten per dag kunnen verwerken.

TLV waarschuwt voor full tracing bij groupagevervoer

Net als bij particuliere pakjeszendingen, rekenen klanten in de transportsector steeds vaker op tracking & tracing voor hun rit. De technologie laat toe routes te optimaliseren en is bij FTL eenvoudig uit te rollen. “Maar bij LTL, zoals groupagevervoer, loeren belangrijke risico’s om de hoek”, waarschuwt Transport en Logistiek Vlaanderen, de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek.

Fysiek Internet getest in haven Antwerpen en Zeebrugge

Verwacht wordt dat het transport over de weg tegen 2030 met zo’n 40% zal toenemen. Als die extra 40% effectief op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.