DPD Fresh plant ritten met PTV Route Optimiser ST

In september 2020 startte DPD Fresh, onderdeel van DPD Group, met de fijnmazige distributie van verse en diepgevroren levensmiddelen in België en Luxemburg. In een jaar tijd is het volume gegroeid naar 200 tot 300 pakketten per dag, variërend van maaltijdboxen voor consumenten tot de levering van vlees aan restaurants.

Volgend jaar wil DPD Fresh doorgroeien naar een volume van 100.000 pakketten op jaarbasis. Om die groeiambities te kunnen realiseren, is DPD Fresh een volledig temperatuurgecontroleerd distributienetwerk aan het opzetten. De bedoeling is dat DPD Fresh eind 2022 gevestigd is op alle tien depots van DPD in België en Luxemburg. Ook het wagenpark groeit snel en telt inmiddels 14 voertuigen. Daarvan heeft 30% alleen een koelcompartiment, terwijl 70% daarnaast ook een vriescompartiment heeft.
 
Voor de tactische transportplanning gaat DPD Fresh gebruik maken van PTV Route Optimiser ST, de ritplanningssoftware van PTV. Tot nu toe gebruikten de planners uitsluitend de bestaande planningssoftware van DPD, maar het plannen van levensmiddelen is een stuk complexer dan het plannen van pakketten.
De grootste uitdaging bestaat erin zowel de voertuigen met één als met twee temperatuurcompartimenten zo efficiënt mogelijk in te zetten, zeker nu het aantal depots toeneemt. Wat de planning extra complex maakt, is dat de voertuigen met een koel- én vriescompartiment meer brandstof verbruiken dan de voertuigen met alleen een koelcompartiment. Als test heeft DPD Fresh samen met PTV verschillende scenario’s doorgerekend. Dat resulteerde in een besparing van de operationele kosten met 15%. De investering in PTV Route Optimiser ST zou volgens DPD Fresh dan ook snel terugverdiend zijn.
 
DPD Fresh gaat PTV Route Optimiser ST inzetten als aanvulling op de bestaande planningssoftware van DPD. Het planningsproces begint de avond vooraf met een forecast op basis van de binnengekomen zendingen. Als ’s ochtends om zes uur de zendingen van de zusterorganisatie uit Frankrijk binnen zijn, wordt die forecast aangepast. Dan weet DPD Fresh exact hoeveel gekoelde en diepgevroren zendingen het moet afleveren. De oplossing van PTV maakt vervolgens een ritindeling en bepaalt welke voertuigen voor welke ritten zullen worden ingezet. “Het verschil met onze oude planningsmethode is groot”, klinkt het. “Op sommige dagen komen we met twee voertuigen minder toe.”
 
Op basis van de ritindeling kunnen de chauffeurs starten met het scannen van de zendingen en het laden van hun voertuigen. Ondertussen bepaalt DPD’s huidige planningssoftware op basis van de data uit PTV Route Optimiser ST voor elk voertuig de beste route, die vervolgens wordt gecommuniceerd met de chauffeurs. Daarvoor voldoet de bestaande IT-infrastructuur van DPD.
 
Foto: DPD Fresh 

Recente nieuwsberichten

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.