DPD Fresh plant ritten met PTV Route Optimiser ST

In september 2020 startte DPD Fresh, onderdeel van DPD Group, met de fijnmazige distributie van verse en diepgevroren levensmiddelen in België en Luxemburg. In een jaar tijd is het volume gegroeid naar 200 tot 300 pakketten per dag, variërend van maaltijdboxen voor consumenten tot de levering van vlees aan restaurants.

Volgend jaar wil DPD Fresh doorgroeien naar een volume van 100.000 pakketten op jaarbasis. Om die groeiambities te kunnen realiseren, is DPD Fresh een volledig temperatuurgecontroleerd distributienetwerk aan het opzetten. De bedoeling is dat DPD Fresh eind 2022 gevestigd is op alle tien depots van DPD in België en Luxemburg. Ook het wagenpark groeit snel en telt inmiddels 14 voertuigen. Daarvan heeft 30% alleen een koelcompartiment, terwijl 70% daarnaast ook een vriescompartiment heeft.
 
Voor de tactische transportplanning gaat DPD Fresh gebruik maken van PTV Route Optimiser ST, de ritplanningssoftware van PTV. Tot nu toe gebruikten de planners uitsluitend de bestaande planningssoftware van DPD, maar het plannen van levensmiddelen is een stuk complexer dan het plannen van pakketten.
De grootste uitdaging bestaat erin zowel de voertuigen met één als met twee temperatuurcompartimenten zo efficiënt mogelijk in te zetten, zeker nu het aantal depots toeneemt. Wat de planning extra complex maakt, is dat de voertuigen met een koel- én vriescompartiment meer brandstof verbruiken dan de voertuigen met alleen een koelcompartiment. Als test heeft DPD Fresh samen met PTV verschillende scenario’s doorgerekend. Dat resulteerde in een besparing van de operationele kosten met 15%. De investering in PTV Route Optimiser ST zou volgens DPD Fresh dan ook snel terugverdiend zijn.
 
DPD Fresh gaat PTV Route Optimiser ST inzetten als aanvulling op de bestaande planningssoftware van DPD. Het planningsproces begint de avond vooraf met een forecast op basis van de binnengekomen zendingen. Als ’s ochtends om zes uur de zendingen van de zusterorganisatie uit Frankrijk binnen zijn, wordt die forecast aangepast. Dan weet DPD Fresh exact hoeveel gekoelde en diepgevroren zendingen het moet afleveren. De oplossing van PTV maakt vervolgens een ritindeling en bepaalt welke voertuigen voor welke ritten zullen worden ingezet. “Het verschil met onze oude planningsmethode is groot”, klinkt het. “Op sommige dagen komen we met twee voertuigen minder toe.”
 
Op basis van de ritindeling kunnen de chauffeurs starten met het scannen van de zendingen en het laden van hun voertuigen. Ondertussen bepaalt DPD’s huidige planningssoftware op basis van de data uit PTV Route Optimiser ST voor elk voertuig de beste route, die vervolgens wordt gecommuniceerd met de chauffeurs. Daarvoor voldoet de bestaande IT-infrastructuur van DPD.
 
Foto: DPD Fresh 

Recente nieuwsberichten

Collect&Go verzamelt bestellingen met zelfrijdende voertuigen

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft zijn distributiecentrum in Londerzeel uitgerust met slimme autonome voertuigen. Daarmee wil Collect&Go de efficiëntie in de versafdeling van het distributiecentrum verhogen. Momenteel rijden er 22 ‘self driving vehicles’ (SDV’s) in het DC rond, waardoor het rondhalen van verse producten 20% sneller verloopt.

Mediq optimaliseert order fulfilment met ZetesMedea Voice

Het Europese zorgaanbieder Mediq heeft in zijn magazijn in Denemarken de ZetesMedea magazijnoplossing met de nieuwste voice technologie geïmplementeerd. Dankzij de implementatie kan Mediq de orderpickprocessen aanzienlijk optimaliseren en tegelijkertijd een snellere orderverwerking voor klanten en een vlottere onboarding van nieuwe medewerkers realiseren.

Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Luchthaven Kortrijk-Wevelgem ambieert toekomst als dronehub

Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW) mikt op een duurzame toekomst door de dronekaart te trekken. Eerste stap is de installatie van een nieuw dronedetectiesysteem om de veiligheid van het vliegverkeer op en rond de luchthaven te waarborgen.

Ontdek de kracht in uw planningsdata, win een gratis analyse

(Advertorial) Deze zomer helpen wij jouw bedrijf in het verkrijgen van gebruiksklare inzichten in uw planningsdata. Duik dieper in uw gegevens en ontdek hoe een betere visibiliteit uw bedrijf kan transformeren. Met onze uitgebreide expertise en geavanceerde analysemethoden onthullen we niet alleen trends en patronen, maar ook duidelijke mogelijkheden voor groei en optimalisatie.

De meest simpele veiligheidsoplossing voor de laad- en losomgeving

(Advertorial) Om de situatie tijdens het laden en lossen veilig te houden, zijn er vele oplossingen beschikbaar: aanrijdbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer.

Het creëren van een veiligere werkomgeving wordt ook bevorderd door meer opleidingen en trainingen, een enthousiast management of bepaalde incentives om de mensen mee te krijgen in een verbeterproces. Gezien de risico’s op de laadkaai is een inhaalslag nog steeds meer dan nodig.

DP World investeert 130 miljoen euro in Roemenië

DP World heeft in Roemenië drie nieuwe sites geopend die een impuls moeten geven aan de groeiende status van het land als belangrijk knooppunt voor de Europese handel en die economische groei in de hele regio mogelijk moeten maken.

Arvato gaat logistiek en fulfilment voor Tonieboxes verzorgen

Arvato heeft de volledige logistiek en het fulfilment overgenomen voor Tonies. Die Duitse fabrikant en leverancier staat sinds 2016 bekend voor zijn Toniebox, een digitale ‘audio cube’ voor kinderen vanaf drie jaar, en de bijbehorende Tonies-figuurtjes die op de box worden geplaatst om audiospelletjes of liedjes af te spelen. Omdat het bedrijf niet alleen in Duitsland, maar ook internationaal fors aan het groeien is, wilde de fabrikant zijn logistiek reorganiseren. Daarvoor schakelde het supply chain en e-commerce dienstverlener Arvato in.

Montea koopt site van Tailormade Logistics in North Sea Port in Gent

Montea vergroot zijn aanwezigheid in de Haven van Gent door de aankoop van de site van Tailormade Logistics (TML). TML is een Belgisch transportbedrijf en logistiek dienstverlener met uitvalsbasissen in België en Nederland. Het hoofdkwartier is al meer dan 25 jaar in de haven van Gent gevestigd, op een site van ruim 20.000m². Op het terrein bevinden zich een magazijn van 12.000m² en een kantoorgebouw van 2.000m².

Manhattan introduceert GenAI in supply chain commerce

Manhattan Associates presenteert twee nieuwe oplossingen: Manhattan Active Maven en Manhattan Assist. Manhattan Active Maven is een gespecialiseerde ‘generative artificial intelligence’ (GenAI)-oplossing voor klantenservice, terwijl Manhattan Assist geavanceerde GenAI-mogelijkheden aan alle bestaande Manhattan Active-oplossingen moet toevoegen. Met de technologie wil Manhattan Associates interacties met consumenten transformeren en de manier waarop klanten de oplossingen van Manhattan gebruiken, verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.