DP World investeert 130 miljoen euro in Roemenië
DP World heeft in Roemenië drie nieuwe sites geopend die een impuls moeten geven aan de groeiende status van het land als belangrijk knooppunt voor de Europese handel en die economische groei in de hele regio mogelijk moeten maken.
Constanta, de grootste containerhaven aan de Zwarte Zee, beschikt na een investering van 65 miljoen euro over twee nieuwe faciliteiten: een projectterminal van 5 hectare voor zware, grote en complexe vracht en een nieuwe ‘roll-on, roll-off’-terminal (RORO) die op zijn piek 80.000 voertuigen per jaar kan verwerken. Nog eens 50 miljoen euro zal worden geïnvesteerd in een nieuw multitransportplatform in Constanta, dat in 2025 zal worden geopend. De derde nieuwe faciliteit van DP World bevindt zich in Aiud, in het industriële hart van Roemenië, waar na een investering van 21 miljoen euro een nieuw intermodaal logistiek knooppunt van 8 hectare is gevestigd dat spoor en weg met elkaar verbindt.
De nieuwe faciliteiten moeten zorgen voor een betere verbinding tussen DP World’s bestaande zee-, spoor-, binnenvaart- en vrachtwagendiensten in Roemenië en voor een betere doorstroming van goederen tussen het Europese vasteland en de Zwarte, Noord- en Adriatische Zee. DP World heeft sinds 2004 meer dan 250 miljoen euro in Roemenië geïnvesteerd, inclusief subsidies van de Europese Unie.
DP World verwacht dat zijn nieuwste investeringen grote bedrijven zullen aantrekken om productiefaciliteiten in de regio te herlokaliseren of uit te breiden. Dat zogenaamde ‘nearshoring’ en ‘reshoring’ wordt de laatste jaren steeds meer toegepast in Europa, deels als gevolg van de toenemende geopolitieke spanningen.
Een voorbeeld van nearshoring en reshoring is te vinden in de autoproductie, die de afgelopen jaren snel is toegenomen in de regio en naar verwachting verder zal groeien. De auto-industrie is al goed voor 13% van het Roemeense BBP en constructeurs als Mercedes-Benz, het Renault-concern Dacia, en Ford produceren allemaal in het land. Automobielbedrijven investeren ook steeds meer in buurlanden Hongarije en Polen en het nabijgelegen Turkije, waardoor robuuste supply chains en logistieke infrastructuur zoals de RORO-terminal steeds belangrijker worden, niet alleen voor Roemenië, maar ook voor de omliggende regio.